Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkraste lagringsmediet?


laryl

Rekommendera Poster

Tjena,

Vilket är det säkraste (rimliga) sättet att lagra data på? Jag har insätt att det nog kan vara trevligt att ha kvar mina mp3 och bilder väldigt länge och tänkte därför börja lagra dem på ett bättre ställe än min hårddisk (som är konstant utsatt för virus). Vad jag nu undrar är vad det säkraste sättet att spara filer är. Jag har tidigare brännt t.ex. bilder på dvd men det funkar ju inte med mp3:orna. Jag funderar nu på något typ av hårddisk där jag bara skulle spara data, d.v.s. inga program- eller OS-filer

 

Hur säkra är sådana hårddiskar?

Vilka risker finns det att förlora datan på den?

Finns det risk att ett virus gör data (t.ex. .jpg-, .mp3-, .iso- eller .exe-filer) på en extern hårddisk korrupta?

Finns det risk att virus pajar hela disken så man får blåsa om den för att kunna komma åt något alls?

Hur lång beräknad livstid har moderna hårddiskar?

Hur känsliga är de för dålig hantering (damm, stötar, värme mm)?

 

Ja det där blev ju en del frågor.. här är några till =)

 

Vilken typ av hårddisk bör man sattsa på? Finns det någon anledninga att välja en extern framför en 3.5 som man stoppar i ett externt skal (vilket ju blir billigare)?

 

Tacksam för alla svar!

 

MVH

Joel

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är det säkraste (rimliga) sättet att lagra data på? Jag har insätt att det nog kan vara trevligt att ha kvar mina mp3 och bilder väldigt länge och tänkte därför börja lagra dem på ett bättre ställe än min hårddisk (som är konstant utsatt för virus)

 

 

Visst ska du kunna bränna dina mp3 på en dvd, du bränner dom som audio mp3 t.ex med Nero så ska det fungera utmärkt.

 

 

Men varken cd eller dvd är media som håller i evighet, så att spara dom på en bra hårddisk är väl aldrig fel.

Satsa på en extern hårddisk på några hundra gig med usb-anslutning.

 

Om din vanliga hårddisk är konstant utsatt för virus, så undrar jag...Hur har du det med antivirusprogram och brandvägg?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag vill inte lagra mp3 på dvd eftersom det skulle kräva opraktiskt många skivor, i alla fall i längden. Dvd känns ju säkert eftersom man inte får virus på dem. Det är det jag är lite osäker på med en hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvd känns ju säkert eftersom man inte får virus på dem.

 

Varför inte då?

 

 

Om du har problem med virus spelar det ingen roll vilket lagringsmedium då väljer. Se till att fort bort virusen först. Hårddisk är betydligt säkrare än något "hembränt" media.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill förlora filer så gör man säkerhetskopior, dvs man kopierar sina filer och har allt viktigt på minst 2 ställen eftersom allt kan gå sönder. En kopia förvaras lämpligen på ett helt annat ställe än datorn så att den klarar av om man får inbrott och blir av med datorn eller om en brand uppstår.

 

Tunna beskriver sin metod i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=871767#871863

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått svar på de flesta frågorna förutom möjligtvis vilket media som är säkrast. Band är nog det som används mest i professionella sammanhang, men även magnetoptiska (MO) media är bra.

 

Men det viktigaste är att se över sina bkp-rutiner, det spelar ingen roll hur bra media man använder om man inte har en bra rutin för bkp. En sådan självklar sak som att man regelbundet verifierar att det går att lägga tillbaka det som är backat är det tyvärr många som missar.

 

Själv kör jag daglig bkp mot en disk (eller rättare sagt två då det är en Raid1) på min filserver. Varje vecka brännare jag ut en kopia och varje månad bränner jag en kopia av 4 veckors bränningar. Mina viktigaste data (arbetsmaterial) krypteras och läggs upp hos ett företag som heter StoreGate (deras tjänster säljs av flera olika återförsäljare t ex IDG "Webbdisk" http://www.storegate.se/partners/idg/0017c90.html?flash=yes eller Telia säker lagring). Orsaken till att jag betalar en slant för att få lagra viktiga data utanför huset är att inget backupmedia står emot en brand.

 

Mänskligheten kan delas upp i två grupper: de som har haft en större dataförlust och därför har en bra bkp och de som ännu inte har haft en dataförlust och därför inte har en bkp. :)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte lagra mp3 på dvd eftersom det skulle kräva opraktiskt många skivor, i alla fall i längden.

 

 

Att lagra musik som mp3 är det format som normalt kräver minst utrymme, är inte helt hundra på hur många mp3-låtar en normal dvd-skiva totalt kan innehålla, beror ju på hur långa låtarna är.

Men det kan du säkert själv räkna ut om du tar en normal låt på ca 3,5 min som då blir ca 4,5 Mb och då räknar med att en normal-dvd´n rymmer ca 4,7 Gb, en normal musikcd rymmer ca 10 låtar, totalt ca 43 Mb, så blir det rätt många låtar ändå.

 

 

 

 

Dvd känns ju säkert eftersom man inte får virus på dem.

 

 

Finns inget media som är helt säkert mot virus och annat elände, allt beror ju på om det som läggs in/bränns in är 100% fritt från sådant otyg, oavsett om du som privatperson lägger in/bränner eller om det är ett musikförlag som bränner.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska du kunna bränna dina mp3 på en dvd, du bränner dom som audio mp3 t.ex med Nero så ska det fungera utmärkt.

 

Hmmm, data-dvd låter som ett mycket bättre alternativ tycker jag, då sparas ju själva mp3-filerna i sin orginalform och inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad mellan hårddisk och t ex dvd är ju att när filerna väl hamnat på dvd så smittas de inte ner. Filer på vanliga disken kan ju smittas ner när som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är "många" är ju en relativ fråga. Just nu har jag en bra bit äver 200GB musik som mp3/flac, det blir rätt opraktiskt med kopia på dvd i det fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Edit]Med risk för att halka lite OT nu men lite skoj måste man väl få ha på en måndag också :)

 

Det finns en tredje typ också: De som haft förluster och numera tror att de har en bra backup.

 

Bland oss som tar backup skulle man ju vilja veta om man tillhör de som har en bra backup eller de som tror att de har en bra backup.

 

[Edit]Det kanske finns en fjärde grupp också - de som ägnar alldeles för mycket energi på backuper utan att egentligen ha nåt (tillräckligt) värdefullt att ta backup på :)

 

[inlägget ändrat 2006-12-11 13:48:09 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag har en bra backup, men tar ärligt talat backup även på oväsentligheter, pga att det är så "jobbigt" att välja vad man ska ta backup på och inte, så jag tar på rubbet.

 

Jag backar till extern hårddisk som normalt finns i backfack. Och ja, jag testar att återläsa också :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mycket användande av stavningskontrollen i Firefox?

Bara lite allmänt trams:)

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inseminerar är ju det tjuren gör med kvigorna hehe...

Nä där har du fel, inseminerar är det som bonden eller veterinären gör med t ex en kviga :) Jag använde ordet inseminera istället för insinuera därför att jag bara skojade med lizardKng.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inseminerar är ju det tjuren gör med kvigorna hehe

Nejnejnej.

Det tjurar gör med kvigor/kor kallas att betäcka.

 

Inseminerar gör man när det av den ena eller andra anledningen inte är ett alternativ med normalt förfarande. När det gäller tjurar och kvigor/kor så utförs det oftast av någon med vit rock och små glasrör märkta med tjurens namn och nummer (så som denne är känd i tjurkatalogen).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är impregnerad (jo jag vet att det är det man gör med trävaror och kork) över dina dina lantbrukskunskaper fhe:)

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det blev visst en hel biologilektion av det här. Det börjar med ett virus och slutar med, ehh, ja...

 

Om man tar backup på virussmittade filer och sen återställer backupen, blir det virusinsemination då (tänker på fhe:s utredning)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar backup på virussmittade filer och sen återställer backupen, blir det virusinsemination då (tänker på fhe:s utredning)?

Visst blir det så:) Insemination (nu skall vi inte fördjupa oss i hur det går till) är en form av genetisk bkp. I rest my case.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insemination (nu skall vi inte fördjupa oss i hur det går till) är en form av genetisk bkp. I rest my case.

Skall man vara petig är väl kloning snarare genetisk backup och insemination är initiering av genetisk replikering =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man vara petig är väl kloning snarare genetisk backup och insemination är initiering av genetisk replikering

Visst är det så Anjuna Moon:) Om vi nu låter den här tråden totalt spåra ut (fy nisse som går och ställer sig i ett hörn) så är väl även replikering en form av bkp?

 

[om jag verkar virrigare än vanligt så beror det på en "del" champagne drickande under dagen:). Varför ... tja det får den uppmärksamme lista ut själv (fullt möjlig, om än svårt).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar backup på virussmittade filer och sen återställer backupen, blir det virusinsemination då (tänker på fhe:s utredning)?

hahahhaahha:):):)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...