Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Folk som altid ska tjafsa om vad det kostar


oscaria

Rekommendera Poster

Nu senast är det tjafs om rymdresan och vad det kostar. Vissa tycker man kan lägga pengarna på nåt viktigare och att (vår jord håller på att gå under. Miljontals barn dör av svält. Och så satsar mänskligheten miljarders miljarder på att leka stålmannen. ). Skulle gärna vilja bemöta detta med fakta. Någonstans har jag läst att man upptäcker väldigt mycket som är till nytta för mänskligheten i samband med rymdforskningen. Är det någon som kan ge mig lite fakta om detta eller en bra länk.

Stålkvinnan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slipper ju att ägget fastnar i stekpannan när du gör äggröra. :)

(Teflon är en rymduppfinning)

 

Klippt från nätet:

 

"What devices that were originally invented for use in space are now being used by the public?

Medical monitoring, earth observation, communication and navigation. And, of course, the practical attachments known as Velcro. Tang and Teflon, too, but they're not high on the list."

[inlägget ändrat 2006-12-10 16:44:45 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Någonstans har jag läst att man upptäcker väldigt mycket som är till nytta för mänskligheten i samband med rymdforskningen.

 

Den stora frågan som ständigt kommer upp är ju om det finns liv därute.

 

Är vi ensamma i universum?

 

Grubblar man på frågan så kan man få hålla på att grubbla på det länge, men visst är det spännande och lite hisnande att tänka på.

 

Hur ser livet ut därute om det finns?

Är det överintelligenta varelser som kommit längre med teknik och utveckling?

 

Jag menar vi befinner oss kanske i rena stenåldern i jämförelse.

Kan det vara så att vi är placerade här i något experiment?

UFO:n och andra rymdvarelser vill kanske se hur deras experiment lyckats.

 

Var kommer alla fantastiska UFO:n ifrån?

...är det möjligen utomjordingar som försöker upptäcka vår planet?

 

http://www.ufo.se/

 

Senast läste jag att det hittats vatten på Mars. Stod på Metros löpsedel i veckan. Ja, vatten är ju en förutsättning för livet. Så, kanske finns det liv därute ändå.

 

DN:s vetenskapsredaktör har skrivit en krönika om Fuglesangs rymdfärd:

http://tinyurl.com/yg5kc2

 

Han är inte den första i rymden och det är inte helt utan risker. Särskilt start och landningar är riskabla. Många har fått sätta sina liv till. Om det innebär någon vetenskap för mänskligheten, menar DN:s vetenskapsredaktör att det knappast är. I alla fall inte för oss på moderjord.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[bild bifogad 2006-12-10 16:54:17 av Stefan Eklinder]

 

[inlägget ändrat 2006-12-10 16:55:53 av Stefan Eklinder]

894683_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor med mantran som "det var bättre förr" och helt saknar förståelse för vad den mänskliga naturen går ut på är experter på att komma med sådan kritik du nämner. Visst svälter människor och det finns stora problem på vår planet, men det ena utesluter väl inte det andra. Isåfall kan man ju helt ge upp all tanke på pionjärsanda och strävan efter att lära oss mer om vårt ursprung och vår omvärld, för vi kommer aldrig leva i en problemfri värld. Ett liknande resonemang vore att säga att "vi kommer ju ändå dö innan vi lärt oss allt, så vad är poängen?" Om människor tänkt så genom historien hade vi fortfarande bott i grottor och varit rovdjursföda.

 

Min poäng är alltså att man inte alltid behöver tänka i pragmatiska termer som talar om exakt vilken praktisk nytta forskning, utveckling och andra framsteg drivna av den mänskliga nyfikenheten resulterar i. Att växa som människa (och planet/mänsklighet) är betydligt mycket mer än bara införskaffandet av nya coola prylar och praktiskt användbar kunskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå välgörande satsningar

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,950932,00.html

 

vår jord håller på att gå under.
Det har den alltid gjort, varför tror folk att vi ska leva i evighet på denna lilla kula, stjärnan Solen kommer att blåsa bort alla spår av insikt, krav, åtgärder och människan.

 

OM vi inte forskar lite om hur man tar sig till en annan plats....

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-12-10 17:52:36 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ha i åtanke att forskning sällan ger resultat omedelbart. Forskning måste få pågå under århundraden för att ge resultat.

 

Det finns mer som vi lär oss om vår planet än vad man kan ana pga av rymdforskning. Vi lär oss hur vi kan skydda den och vi kan förutse faror.

 

Sitter man och gnäller över kostnader så har man ingen framförhållning över huvudetaget. Dina vännder använde DAGLIGEN som tagits fram av forskning som säkerligen har kostat en hel del pengar.

 

Har man en anhörig som drabbas av cancer kommer man inte gnälla över att staten varje år satsar pengar i medicinsk forskning och inte skänker bort pengarna.

 

En annan sak. Jag hörde nu att det vattenreningsverk som används i ISS för att återanvända vattnet ska placera ut till U-länder. Det är väll en riktigt bra idé. Allt börjar med rent vatten.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...