Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
skanerost

Nybygge problem grafikkort!

Rekommendera Poster

Var tvungen att läsa igenom tråden på nytt för att komma ihåg vad den handlade om... :-)

Och slutligen 430w tror ni att det räcker till eller är jag fortfarande på en mager kur då? Tittat på Antecs Neo Power High Efficiency 430w enligt dem själv då?

Detta Antec-aggregat kommer räcka till alla gånger för datorn inkl dess X1650Pro. Kan jag säga med säkerhet eftersom lillebrorsan har precis ett sådant. Hans grafikkort 6800GT drivs stabilt och bra vilket har en generell rekommendation på ca 22A medan X1650Pro kan nöja sig med fyra amps lägre strömstyrka.

Det är en rejäl portion av aggregatets totaleffekt som är fördelad över 12V-matningen; totalt 384W!:

http://www.antec.com/specs/NeoHE430_spe.html

[inlägget ändrat 2007-01-10 22:23:07 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inhandlat ny låda samt nätagg, det funkar klockrent ... eller tror jag iaf!

Vill passa på att fråga om min CPU, Intel Core 2 DUO den låg runt en 40-50 grader innan i mitt micro ATX men nu så när jag spelar och har lite annat igång så går cpu tempen upp mot 60 grader vad är normalt på denna processorn?

Jag tycker att det borde vara tvärtom, med tanke på mer luftflöde och massa eller?

Kan det vara som så att all temp låg lågt innan pga dålig strömförsöjning ? att delarna inte fick det de behövde?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade tempen efter en massa sökande ... 61,4 grader är max för min core 2 duo 6300!

Några förslag på vad som kan vara fel när tempen går upp på 60 grader`?

Känns lite skrämmande med 1,4 grads marginal eller !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lossade fläkten, och flyttade sedan!

Men fläkten den snurrar, den snurrar runt 1700-1750 enligt mätningar!

Min enda tanke är om den kan ha ballat ur och snurrar åt fel håll vet inte om det är möjligt dock!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut 1 risgryn Zalman kylpasta, och fläkten sitter åt som den ska!

Men ska fläkten suga in eller ut, cpu fläkten då!? För den suger in luften mot moderkortet nu! Verkar fel om man frågar mig eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
skanerost skrev:

Men ska fläkten suga in eller ut, cpu fläkten då!? För den suger in luften mot moderkortet nu! Verkar fel om man frågar mig eller?

Jag tycker ju att fläkten ska blåsa ut luften från flänsen på CPU:n. Den varma luften CPU:n genererar ska ju bort och inte blåsas tillbaka ner på CPU:n.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så efter mycket om och men, jag har fått ner tempraturen på 33 grader nu! Jag har nog haft en himmla tur för att tempratur problemen har berot på en dåligt monterad fläkt den satt inte 100% som den skulle nu gör den det och allt känns tryggt. Dock undrar jag om min processor kan ha tagit skada av belastningarna den utsatts för?

Vad jag vill få det till så säger Intel 61,4 som max load och jag var uppe i 60 grader men stoppade allt och fläkten föll till 40 grader då så att det bör väl vara ok eller!?

Dock blåser fläkten inåt fortfarande vilket verkar mystiskt men det ska väl vara så då! Orginal intel fläkt!

Kan man testa processorn om den har tagit skada eller det vet man kanske direkt, antingen fungerar det eller så fungerar det inte eller?

Tack för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så efter mycket om och men, jag har fått ner tempraturen på 33 grader nu!

Grattis! :thumbsup:

NWM tipsar om ett program för att testa CPUn i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=909807#909963

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Inhandlat ny låda samt nätagg, det funkar klockrent ... eller tror jag iaf!

Gratulerar! :-)

Dock blåser fläkten inåt fortfarande vilket verkar mystiskt men det ska väl vara så då! Orginal intel fläkt!

Fläkten ska liksom suga nedåt så att den blåser rakt mot processorn. Luften byter sedan förstås riktning p g a motståndet processorn ger och far ut åt varsitt håll om kylflänsarna. På det sättet tillförs hela tiden ny kylluft medan den varma transporteras åt sidorna.

[inlägget ändrat 2007-01-28 12:10:17 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bläää och *BUHU*

Mina problem bara hopar sig utan att jag gör något fel ...

Nu har min dator fått för sig att den ska boota om lite då och då! När man håller på och skriver lite och spelar musik osv.

Jag kan spela krävande utan att datorn bootar om, för om jag inte är helt fel på det så brukar väl det vara för hög tempratur som resulterar i att datorn bara stoppar och bootar om eller?

Alla mina tempraturer ser fina ut, jag vet iofs inget om grafikkortet då jag inte kan mäta det.

Vad tror ni kompetenta själar här på detta underbara forum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
skanerost skrev:

Nu har min dator fått för sig att den ska boota om lite då och då! När man håller på och skriver lite och spelar musik osv.

Påminner om när jag precis byggt min dator och tryckte in ett värstinggrafikkort som nätaggergatet inte orkade försörja med ström. Grafikkortet hade extern strömförsörjning. Nätaggregatet visade sig inte ha 20A - 22A på 12 voltlinan.

Bytade grafikkortet senare till ett utan extern strömförsörjning och problemen var som bortblåsta.

Jag kan spela krävande utan att datorn bootar om, för om jag inte är helt fel på det så brukar väl det vara för hög tempratur som resulterar i att datorn bara stoppar och bootar om eller?

Kan bero på för hög temperatur.

Har du kollat så inte fläktarna är fulla med damm?

---

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

Men jag bytte nätagg idag har jag ett ANtec Trupower 430w och 1650 pro grafikkort inget externt där!

Fläktarna är helt rena lådan är två veckor gammal och allt ser fin fint ut :(

Helskotta att det ska vara så svårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med drivrutiner?

Gamla eller dåligt skrivna drivrutiner kan också orsaka problem.

Börja med t ex drivrutiner till grafikkortet. Leta upp färska på tillverkarens hemsida och installera.

"Grunda" gärna med färska chipsetdrivrutiner först. En bra grund är alltid bra.

---

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok jag testar att uppgradera VIA osv hos asus drivisen är den senaste från ATI!

JAg har dock ljudproblem ibland med som kanske kan vara förknippade med problemet. När vissa internetsidor laddar så hackar musiken väldigt lite men man hör det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag hoppas att jag gjort rätt nu, jag hämtade Hem ASUS senaste Bios uppgradering där VIA drivers fanns med.

Först kom det ett meddelande som sa att CMOS Undetected reseting någonting tryckte F1 och allt startade upp ...

Bootat om och allt fungerar som innan om problemen är borta återstår väl att se om den stannar och bootar om själv!

Tack så länge

PS på ASUS hemsida fanns det en massa uppdates att ta hem BIOS UTILITY SYSTEM OSV har man någon nytta av de andra med?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...