Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skapar man skön musik?


Walle^^

Rekommendera Poster

1. Vilket program är bra för nybörjare?

2. Måste man ha massor av egna effekt ljud?

3. Nån som vet någon bra sida för hur man skapar ljud?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att förklara det självklarar - musik skapas inte av datorprogram, utan av människor. Kan du inte göra musik utan dator, kan du inte heller göra det med dator, så samma sätt som att man inte blir en Piccasso för att man installerat Photoshop.

 

1. Reason, FL, Cubase, ProTools

 

2. Hur menar du? Antingen har man externa syntar eller mjukvarusyntar (eller både och...). Effekter likaså, men de programmen jag nämnde har ett antal interna effekter och man kan installera ytterliggare effekter och ljud om man så vill.

 

3. Att skapa ljud är något man i princip inte gör, utan man modifierar befintliga ljud, beroende på synt finns det olika möjligheter för detta.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det finns i alla fall en relativt enkel tutorial - hur man bygger en FM-synth:

 

http://www.andyware.com/abox2/tutorials/tutorial_01/index.html

 

Grundprincipen är att man jobbar med analoga komponenter:

 

- Knappar/rattar som kan ge ett värde ut ungefär som en potentiometer eller av/på-knapp.

 

- Dessa grundvärden kopplar man t ex till en oscillator. Oscillatorn tar ett frekvensvärde (normaliserat) och dess utvärde pendlar sedan med en viss frekvens.

 

- Mellanvärden som utdata från en oscillator kan driva ingången till en annan oscilator, då blir det som en modulering (amplitud, frekvens, ...).

 

- Någonstans i alltihop plockar man ut en signal och skickar till ljudkortet och då får man höra sin skapelse.

 

Det talas en hel del om "jambosts" - botar som jammar, typ. Iden är att hela skapelsen ska bli självstyrande, man återkopplar vissa värden och får rytmer och "musik" som fortsätter i det oändliga. Fast jag har använt det en del för att göra egna ljudeffekter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej å tack för svaret!

Jag har en bas å en casio keyboard ,mickrofon.

kompisar som spelar osså.

köpt en behringer mixer nyligen(12kanaler)

det jag tänkte var att köpa ett ljudkkort till datorn (om jag nu lyckas laga dem) och sen spela in egen musik å mixa å trixa lite för att ha kul .

för att se vad blir av det .

alltså så funderar jag på vad jag behöver till pc,n för att komma igång

Tack så länge

mvh hejden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...