Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]

DaOls

Recommended Posts

Hej!

Jag är kan nästan ingenbting om mySQL och jag får ett konstigt felmeddelande:

# Error Type:

ADODB.Recordset.1 (0x80004005)

SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Match WHERE Kendoka1 = 7 OR Kendoka2 = 7' at line 1

/liga.asp, line 101

på rad 101 står det:

SQL_omgang = "SELECT DISTINCT Omgang FROM Match WHERE Kendoka1 = " & RS_liga("Kendoka") & " OR Kendoka2 = " & RS_liga("Kendoka")

Jag lyckas inte lösa detta, det har fungerat tidigare men då körde vi dem en Access databas, nu har vi bytt webbhotell och där har dom mySQL och nu har många funktioner slutat att fungera. Dom säger att mySQL skall vara så bra men det verkar mest ställa till bekymer.

I alla fall, om någon kan hjälpa mig med ovan så vore jag tacksam.

Match är ett reserverat ord i MySql och om du skall använda det som identifierare (i det här fallet som tabellnamn) så måste du sätta det inom fnuttar, dvs.

SELECT * FROM 'Match' WHERE....

Tack så mycket, det hade nog aldrig kommit på själv.

Men jag testade med att sätta apostrofer runt tabellnamnet, men det fungerade inte. Jag testade även med hakparenteser men det fungerade inte heller. Blev samma fel.

Till slut bytte jag bara namn på tabellen och då fungerade det. Så tack för att du pekade på felet i alla fall. Det hjälpte mig på vägen.

Match är ett reserverat ord

hur vet man om ett ord är reserverat tabellnamn? finns det någonstans en lista där man kan se över alla reserverade orden? för jag har också fått det problemmet att råka andvända ett reserverat tabellnamn och det tog väldigt långt tid innan jag visste att det var problemmet =/ ..

För att göra det enkelt för sig kan man ju döpa alla sina tabeller med ett tbl-prefix (tblXXX) el.dyl. alltså t.ex. tblMatch i detta fall.

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

Och så kan man ju även göra med tabellfälten.

Ex fltMatch, om man nu vill ha ett fält/kolumnen som heter något med Match i.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...