Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu får det vara NOG!


k043

Rekommendera Poster

Har ni hört på nyheterna att riksdagen har lagt förslag om att alla muslimer ska få ta lån på banken utan ränta eftersom enligt deras religion får dom inte låna pengar,

 

Detta är pga att moderaterna vill göra om hyresrätter till bostadsrätter. De anser att muslimerna ska få låna pengar av bankerna utan ränta för annars har de ingenstans att bo, det finns många svenskar som slitit hela livet för astt betala av lån och sen hör man detta. Alltså vi svenskar har inget att säga till om samhället är FEL.

 

Som svensk med svensk härkomt så blir man bitter, söndertrasad i själ och hjärta. Allt förtroende för sverige, landet är borta det enda som återstår är att flytta till ett annat land. Sverige är ett förjävligt land att leva i idag så är det, flera borde ha ryddrad sätta ner foten och säga vad dom känner inifrån hjärtat istället för att bli påverkade av yttre påtryckningar.

 

 

*Det ska vara rättvist*

*Det är väl inget bra att provosera folket, vad kan det leda till. Vad händer då en människa pressas sönder till det yttersta, man skyddar sig*

[inlägget ändrat 2006-12-08 20:05:43 av Kefo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var exakt hörde du det?

 

 

________________________________________________________

 

I think computer viruses should count as life. I think it says something about human nature that the only form of life we have created so far is purely destructive. We've created life in our own image. --Stephen Hawking

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att muslimer inte får ta lån, utan att det strider mot religionen att ta ut ränta. Den här lösningen, med räntefria finansieringsmetoder finns bl.a redan i england. Det handlar inte här om att muslimer (samt andra, för det är inte begränsat till muslimer) får betala mindre för sina lån, utan att lånen finansieras med andra typer av avgifter.

Personligen skulle jag i många fall välja ett räntefritt lånealternativ i utbyte mot högre avbetalningssumma. förstår verkligen inte var det orättvisa ligger.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på en förtäckt räntekostnad som läggs på lånesumman mer än att du lurar dig själv ? Staten blir förstås lycklig eftersom du inte har avdrag för räntekostnader, elller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på en förtäckt räntekostnad som läggs på lånesumman mer än att du lurar dig själv

Att jag får en lägre månadskostnad, till priset av att jag får amortera längre. Så har iallafall jag uppfattat det hela, men jag har förstås inte läst om dessa lån på avtalsvillkors-nivå. Ungefär som vissa räntefria avbetalningar fungerar i butiker, där slukostnaden blir högre, men månadskostnaden lägre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här typen av banker finns inte bara i UK, men det är separata banker. På Kefo låter det ju som om att man ska få andra villkor på samma bank som alla andra använder bara för att man tillhör en viss religion, vilket låter mycket egendomligt.

 

Sen kan man ju iofs grubbla över hela systemet med ränta, kan rekommendera organisationen JAK som är religiöst obunden vad jag vet, men som är emot räntesystemet.

 

Ränta blir ju mer onödigt ju lägre inflationen är, eftersom pengarna som långivaren lånar ut då inte sjunker i värde under utlåningsperioden. Däremot måste ju långivaren ha möjlighet att tjäna in sina egna omkostnader om inte annat, annars går ju verksamheten med förlust och måste så småningom upphöra.

 

Som roger_malmö är inne på så måste ju den kostnaden tas någonstans ifrån, och om en avgift som fyller samma funktion som ränta då ska räknas som ränta eller inte, låter som en spetsfundighet med modifikation...

 

Kort sagt: Låt den som vill ta "räntefria" lån och därmed få en massa avgifter insmugna istället få göra det, på en därför avsedd bank i så fall som är beredd att ta den kostnaden, men inom samma bank eller låneinstitut ska det sannerligen vara lika villkor för ALLA, för samma sorters lån.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en gammal variant också. Det har funnits banker där du måste sätta in pengar under en viss tid (utan ränta) och får låna (utan ränta) när man har kvalificerat sig. Har ju funntis i Sverige tidigare. Så vitt jag vet så har det drivits av privata vänstergrupper/religiösa utanför storbankernas krets.

 

Tror det fanns liknande konstruktioner i vissa fack- och "egnahemsföreningar" för 50-100 år sen (fast det var låg ränta, inte 0-ränta)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...