Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera bort alla operativsystem


woicer

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en dator och har nu fått lite problem. Jag har rört till det här med operativsystem. Just nu har jag två operativsystem installerat, båda på C.

Ena är winhome, och andra är win xp. Winhome fick jag med när jag köpte datorn, och där är det HP skit med. Det jag nu vill är att formatera om C så att den blir helt ren, dvs att det inte finns något operativsystem installerat alls. På så sätt kan jag sedan installera pro och då endast ha ett operativsystem.

 

Problemet är hur jag ska göra för att få bort båda två.

Jag har ingen disketenhet och kan ej få tag på en men jag har brännbara dvd-skivor.

Jag brännde än igår, något vid namn 'killdisk'. Jag satte igång den enligt insktruktionerna och enligt den skulle den ta bort alla filer från C: för alltid, vilket jag ville så jag kunde installera ett nytt operativsystem. Jag hade igång datorn brummande under natten, men inget hade hänt när jag tittade på morgonen = det fungerade inte.

 

Har någon några andra förslag på vad man kan göra? Det måste väl gå?

/tack på förhand

DANIEL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Sätt disken i en annan dator och formatera den vägen. Du formaterar via diskhanteraren eller utforskaren.

 

En kompis kan väl hjälpa dig annars om du inte har en dator till att tillgå.

 

Vad fungerade inte med Killdisk?

 

Tänk på att det tar lång tid. När jag "blåste" en 160 Gb så tog det hela natten och förmiddagen dagen efter minst. Var klar när jag kom hem efter jobb.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom till den här gråa rutan.. så långt kom jag.

Jo, min disk var på 250 GB som ska bort, har dock använd 20GB typ.

Jag har tyvärr inte tillgång till en kompis i närheten, och jag tänker heller inte ha min dator igång en natt till som den lät då. Hade sömnproblem!

 

Jag har fått tips om typ 'rescue cd's' och sånt.

Finns det någon sån jag kan ladda hem, och sedan starta om datorn med cdn i. På så sätt får jag fram en meny vid start av datorn där jag kan rensa ut allting på C:\.

När den är tom installerar jag sedan bara XP pro där, och det är klart.

Eller det kanske inte är så enkelt?

 

Tack för ditt svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har fått tips om typ 'rescue cd's' och sånt.

 

Det finns, men vad jag förstår är det en CD för att skapa en egen installationsCD, som kan användas om systemet kraschar.

 

T ex den här:

http://rescuecd.sourceforge.net/

 

This set is my approach for an easy way to generate a rescue system on a bootable cd, which can easily be adapted to the own needs.

 

Finns annars en hel del andra:

 

http://tinyurl.com/yhnua7

 

...men jag har inte hittat någon som enbart formaterar.

 

När den är tom installerar jag sedan bara XP pro där, och det är klart. Eller det kanske inte är så enkelt?

 

Det har rekommenderats på Eforum. Att skaffa en "riktig" XP-cd när man köper en märkesdator, som man "blåser" datorn med och installerar.

 

Såvisst, det ska fungera. Tänk på att du får leta drivrutiner själv till allt som finns i datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-08 16:32:27 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag nu vill är att formatera om C så att den blir helt ren, dvs att det inte finns något operativsystem installerat alls.

Det gör du under installationen.

 

Jag har rört till det här med operativsystem. Just nu har jag två operativsystem installerat, båda på C.

Beror väl på att du under installationen inte valde att radera och formatera partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta bort operativsystemen så att XP tror disken är helt ren så räcker det med att skriva över början av disken.

Hur mycket, tja en kompis fick nått skit i sin dator och det skrev över de första 128kB på disken och så var det kört. (Löste det genom att med en linuxdiskett kopiera över mina första 128KB från min dator, vi hade samma företagshemdator 1998)

 

Brukar skriva över 100MB i början med med kommandot

#dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024k count=100 <enter>

 

går utmärkt att göra för mig med en Exton Knoppix 5.0 CD och tar bara några sekunder.

http://ftp.port80.se/exton/KNOPPIX-EXTON-v5-CD-683MB-060723.iso

http://linux.exton.net/news.php

 

Det kan ta minuter starta Knoppix tills skrivbordet kommer upp.

 

Klicka sedan på den svarta monitorn på panelraden längst ner när du fått upp skrivbordet. Då startar Terminalen.

Skriv in kommandot

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024k count=100

kör det, och allt klart,

bara logga ur stänga ner knoppix och stoppa i XP Pro skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jo, jag löste detta genom att helt enkelt köra in Windows XP Professional skivan. Innan installationen kunde man enkelt göra det man ville med partionerna. Det jag gjorde fel var att installera windows på E:\, så jag fick göra om hela installationen (ca en timme), för att få den på C:\.

 

Är det någon som har liknande problem så kan jag säkert hjälpa till.

 

Annars, tack till er som svarat i tråden, mycket uppskattat.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag nu vill är att formatera om C så att den blir helt ren, dvs att det inte finns något operativsystem installerat alls.

Det gör du under installationen.

Något som är en självklarhet för de flesta men kanske inte för den som skriver rubriken som i den här tråden är att det alltså inte handlar om att "Formatera bort alla operativsystem".

Vid en formatering försvinner allt, dvs även semesterbilder, musik, filmer och program. Att installerade operativsystem försvinner beror på att allt försvinner.

 

Förtydligande: Woicer vet redan det, det är helt uppenbart. Jag ville mest komplettera tråden så att ingen stackare som hittar den i framtiden misstolkar det hela.

 

[inlägget ändrat 2006-12-11 09:16:20 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...