Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig kvalité på hemsidans bilder


Lisen Novisen

Rekommendera Poster

Lisen Novisen

Hej.

 

Jag har gjort en hemsida till min dansklubb men tycker att bilderna blir så dåliga. På min egen dator ser dom OK ut men när jag laddar ner dom till sidan så blir kvaliteten så mycket sämre, speciellt dom små bilderna vid högra sidan. Har någon några tips att ge mig?

 

Adressen till hemsidan är: www.salsa.webb.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du använder Frontpage 4 för att publicera sidorna. Det är väl ett rätt gammalt program?

 

Jag misstänker att det finns en inställning nånstans som säger att Frontpage ska optimera kvaliteten på bilderna eller nåt i den stilen.

 

Bilderna är omgjorda så de tar bara knappa 2KB styck och då blir inte kvaliteten bättre än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisen Novisen

Bilderna är i jpg-format. Har använt ett gammalt fotoprogram (tror det hette photo plus 4 eller något) och på senare tid photoshop, för att ändra storleken (bilderna skulle täckt hela skärmen annars)

 

Jag är inte så bra på sånt här egentligen! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisen Novisen

Jo sidan har jag gjort i ett gammalt Frontpage program och jag har använt en del script och koder för att få den att se ut som jag vill. Men jag är inte vidare bra på sånt här, det jag kan har jag lärt mig själv genom att prova mig fram.

 

Dom flesta bilderna är inte ändrade mer än att jag har förminskat dom eftersom dom annars skulle täckt hela skärmen. Går detta att göra på annat sätt så kvalitén blir bättre? Jag ska söka efter den där inställningen du pratade om! Det konstiga är att så länge jag har Frontpage öppet så ser dom OK ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Frontpage har en del "hyss" för sig vid själva publiceringen då den gör om saker på diverse olika sätt. Senare versioner är bättre på den fronten.

 

Är det du själv som bestämt att bilderna ska vara just 100x100 pixlar? I så fall kan du prova att göra de små bilderna själv istället då kanske Frontpage låter dem vara ifred.

 

Att de ser bra ut i Frontpage beror nog på att du ser orginalbilderna då. När du publicerar din web (har jag för mig det heter) händer en massa saker, bl a fixar Frontpage dessa små varianter av bilderna. Intentionen är ju bra på nåt vis, man vill ju inte att besökarna ska behöva ladda ner gigantiska bilder som ändå bara ska visas i litet format. Tyvärr blir de lite väl mycket komprimerade.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd en nyare version av frontpage eller någon annan än frontpage 4 så kanske bilderna blir bättre o inte komprimerar bilderna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisen Novisen

Det där kanska jag ska ta och prova! Men det kanske är idé att skaffa en nyare version av Front Page också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...