Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa grafikkort.


Hundbert

Rekommendera Poster

Funderar på skaffa ett nyare kort än mitt nuvarande Ati x800gt som börjar bli lite för gammalt.

 

Läser på Tom's hardware: http://www.tomshardware.se/grafikkort/20061106/-02.html

 

Det som jag tyckte var intressant var 'Bäst PCIe-kort för runt 2500 kr'

I detta fallet är det X1900 XT 256 MB.

 

Jag hittar dock inte det kortet på komplett.se som jag nästan alltid handlar från. Istället hittar jag ett X1950 XT 256 MB.

 

Är det ungefär samma sak? Man vill ju ha det som ger mest för pengarna. Kanske det har ändrats sedan det där skrevs på Tom's hardware och Nvidia har ett annat alternativ?

 

Om någon vet svara gärna i denna tråd. Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Intelproccesor ska du INTE ha ett ATI

om du har en AMD tipsar jag dig om 'X1950 XT 256mb'

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en Intelproccesor ska du INTE ha ett ATI

Berätta gärna lite om varför när du fäller så kategoriska uttalanden.

 

Jag vet med säkerhet att det ATI-kort som sitter i den här datorn inte på något sätt fungerar sämre med intel-processorn i samma dator bara för att AMD råkar äga ATI nuförtiden så det kan ju inte vara därför.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i familjen fyra datorer med Radeon och Intel

2x433 Celeron Radeon 9000

2x1GHz P3 Radeon 8500, FireGL8800, Radeon 7500 har bytts med tiden...

P4 1,6GHz Radeon 8500

P4 2,4 GHz FireGL8800

Fungerar alla problemfritt med Windows

 

Den enda det varit problem med är strul med linux ATI 3D frglx drivrutiner är

2x1GHz med VIA-chip och med 8500 och 8800. Inga problem med Windows.

 

Är det nått jag skulle vilja varna för är

7600GS AGP tillsammans med VIA-chip.

 

Kraschar (svartbild eller total oskärpa cm sudd) i det flesta upplösningar och hastigheter utom

800x600 i 60 Hz på både 2x1GHz datorn och en dator med moderkort Abit AV8 också med VIA-chip.

På dessa båda datorer med VIA-chip fungerar dock Geforce 6800GT AGP problemfritt.

 

När jag talade med en datorreparatör i Göteborg så varnade han för 7600GS AGP, vanligt med problem med VIA-chip.

7600GT AGP var ett bättre val, bättre kompatibilitet. och 6800GT och 6800 Ultra funkar alltid (om de får plats är mitt tillägg)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar dock inte det kortet på komplett.se som jag nästan alltid handlar från. Istället hittar jag ett X1950 XT 256 MB.

 

Är det ungefär samma sak?

Tillverkningen för X1950 gick ned till 80nm varför de drar mindre ström förutom att de även har en bättre kylanordning än X1900.

 

Kanske det har ändrats sedan det där skrevs på Tom's hardware och Nvidia har ett annat alternativ?

Jovisst har Nvidia alternativ, som dessvärre inte har fullt lika bra 3D-kvalité så länge det inte är deras DX 10-serie som avses (från vilken korten kostar från ca 4000kr).

 

Nvidia har 7900GS och Ati det bättre X1950Pro.

 

Nvidia har 7950GT och Ati det bättre X1950XT.

 

Nvidia har 7950GTX och Ati det bättre X1950XTX.

 

Och så vidare... så här kan man iaf hålla på ifall man får lust att tjata lite om nåt. ;) Prestandamässigt spelar det liten roll vilken av dem man väljer med däremot är det i praktiken bara Ati som klarar FP16 HDR+AA (bland korten för DX 9.0c).

 

Däremot så för Nvidias DX 10-kort 8800GTS/GTX har Ati ännu inga alternativ. Men för att få DX 10 krävs Vista (tyvärr).

 

Edit:

Naturligtvis funkar ju Ati-kort tillsammans med chipset från Intel på samma sätt som de funkar med Nvidiachipset och vice versa – Nvidiakort funkar med Atichipset.

[inlägget ändrat 2006-12-08 13:32:10 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa uttalanden kommer ifrån:

andra forum

datorbutiken.com

 

ATI och AMD rekommenderar varandra själva.

Intel rekommenderar Nvidia och andra men helst inte ATI.

eftersom det har varit mycket krångel imellan dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa uttalanden kommer ifrån

Således något du bara hört och inget som du vet, det är ju rätt viktig information då det annars finns risk att folk lägger vikt vid vad du säger.

 

ATI och AMD rekommenderar varandra själva.

Att AMD och ATI gör stor grej av att vara en bra match är kanske inte så konstigt med tanke på att den ena äger den andra. Volvo brukar inte rekommendera reservdelar från Mekonomen heller.

 

eftersom det har varit mycket krångel imellan dem.

Det där kan du inte hitta belägg för, det stämmer helt enkelt inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag är själv väldigt oinsatt i grafikkortsmarknaden just nu det var därför jag frågade.

 

Jag såg att microsoft är på gång med directx 10. Är det kanske en dum idé att börja fundera på ett grafikkort just nu i och med att dom flesta bara har stöd för dx 9?

 

Man kanske bör vänta lite och skaffa ett dx 10-kort istället eller vad tycker ni?

 

RN skriver att man måste köra vista för att få del av dx 10, så för oss som fortfarande kör windows xp kanske det inte spelar någon roll trots allt?

 

Och ja, jag har en amd-processor.

Min nuvarande dator kan ni se genom att klicka på mitt namn. Jag la in den som presentation istället för mig själv :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det kanske en dum idé att börja fundera på ett grafikkort just nu i och med att dom flesta bara har stöd för dx 9?

Ska du betala för ett kort ifrån entusiastklassen, eller som åtminstone gränsar till denna, d v s några tusenlappar så anser jag det i så fall är lika bra att satsa på GF 8800 och detta oavsett om du vet med dig att du tänkt köra Vista eller ej.

 

Men att i nuläget betala flera tusen kr för ett grafikkort tycker jag man egentligen inte riktigt man bör göra. Tycker i stället det vore vettigare att hålla nere den kostnaden nu och se hur det kommer utveckla sig de närmaste månaderna. Låta Vista vara ute på marknaden kanske ett halvår eller så och framför allt se när och hur många DX 10-spel som kommer dyka upp inom vettig tidsrymd. Kommer själv att invänta DX 10-kortgeneration nr två och vill även se först vad ATIs kontring kommer bli. Generation nr två av nya kortserier innehåller alltid önskvärda finputsningar och förbättringar. Och vid den tiden kommer det sannolikt också att finnas en hel del DX 10-titlar ute.

 

Att idag betala drygt ett par tusenlappar för ett kort för DX 9.0c tycker jag däremot inte är särskilt bortkastat – då har man ju ändå inte förbrukat mer än hälften så mycket pengar. Och som säkert har framgått anser jag Ati ha de bästa alternativen för DX 9.0c, och jag skulle föreslå dig två alternativ att välja mellan; antingen ett X1950XT eller det 400 kr billigare, men som å andra sidan har dubbel minnesmängd, X1950Pro 512MB.

 

X1950XT:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=x1950xt

 

X1950Pro 512MB:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=x1950pro+512mb

 

Väntar själv faktiskt ett X1950Pro med posten, men ett för AGP! :-) Ska använda det under obestämd tid, sedan flytta över det till sambons dator och själv förmodligen uppgradera till något med DX 10 (min egen dator har både agp och pci-e).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...