Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderar på en spegelreflexkamera....


Tuffelina

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Jag funderar på att ge mig själv en julklapp, behöver en ny kamera.

Jag har just nu en gammal (ett par år) digitalkamera (Optio 330) som jag är för det mesta missnöjd med. Men kameradjungeln är enorm och jag är vilse.

Därför söker jag mig hit, tänkte om jag kan beskriva vad jag vill ha så kanske någon känner igen sig och kan rekommendera något.

Jag vill ha en kamera som klarar av att fotografera inomhus utan speciell utrustning. Med min nuvarande kamera blir bilderna jättefina om man är ute, men så fort man är inne måste man ha blixt...då blir bilderna jättefula...jätteljusa och onaturliga, struntar man i blixten...ja då blir det bara suddigt och väldigt mörkt. Efter sökningar på nätet stötte jag på spegelreflexkameror, kan dessa möjligtvis återskapa samma färger som är i hemmet utan att ex. använda blixt?

Finns det några andra allternativ? Eftersom 85% av alla bilder jag tar är inomhus är detta väldigt viktigt för mig.

 

Tack så mycket på förhand!

 

 

ps. Jag är inte jätterik, så gärna om ni har några exempel på kameror under 6000kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet av Canon 350D och den är riktigt bra. Färgåtergivningen är topp, dock kan det ibland bli aningen suddigt om man låter kameran göra allt automatiskt, men det är enkelt att själv gå in och ändra antingen slutartiden, bländare eller ISO.

 

En annan viktig detalj på SLR-kameror är att ha bra optik som släpper in mycket ljus, då får man bättre bilder. Givetvis hänger detta ihop med prislappen.

 

Om du vill ha en kamera MED optik för 6000, måste jag nog säga att du får leta begagnat, men priserna är på väg ner även på SLR-kameror.

 

Läs recensioner på http://www.dpreview.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För strax under 6000 kan du få en sån här:

 

http://www.scandinavianphoto.se/?503270

 

Nikon D40 med dess "kitoptik" som är helt ok. På en del ställen kan föregående modell (D50) finnas för samma pris, vilken man föredrar av D40 och D50 beror väl på vad man vill ha, de är lite olika. D40 är nyare och har t ex bättre display men är sämre på en del andra områden (färre knappar på utsidan så man måste in i menyer oftare för att nämna en sak).

 

Med en sån kan du klara dig rätt bra inomhus utan blixt. Inte i kompakt mörker, förstås, men normal inomhusbelysning.

 

Recension av denna kamera hittar du t ex här:

 

http://www.dpreview.com/articles/nikond40/

 

OK, ingen riktig review ännu (den är ju rätt ny), men det kommer väl vad tiden lider.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra kameror båda två. Egentligen är jag Nikon-fantast sedan många år, men just den här gången blev det en Canon, jag kunde inte låta bli det förmånliga erbjudandet... :) Men jag är överraskande nöjd!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan bestämt dig kan du knalla till närmsta tidningsförsäljare och ta en titt på följande:

 

digitalfoto för alla nr17/2006 - har ett "jättetest" på systemkameror under 7000 kr. Varken Nikon D40 eller Canon 350 finns med (Däremot Canon EOS 400D). Dessutom har de lite info om Nikon D40.

 

M3 #11 - har ett "stort jämförande test av digitala systemkameror som du dessutom har råd med". Kommer ut i dag 12/12.

 

http://www.vpulp.com/digitalfoto.html

kan du läsa 3-4 nummer av tidningen DigitalFoto.

 

I antingen Kamera & Bild eller i DigitalFoto ingick det en CD med alla deras tester av digitalkameror. Kommer dessvärre inte ihåg vilken av dessa det var och vet inte om det medföljer en sådan CD med varje nummer. Kan dock kolla upp det ikväll om så önskas.

 

Själv köpte jag en Nikon D40 igår, men kan egentligen inte säga något om den. Dels för att jag är total nybörjare på systemkameror och dels för att jag bara haft den 1 dag. Visst är jag supernöjd, men jag har ju inga referenser ;)

 

edit: stavfel

edit numero 2:

I senaste DigitalFoto, nr 13, så följer det med bl.a. en "52-sidig handbok för dig som skall köpa systemkamera". Har inte öppnat tidningen ännu (måste jobba lite innan man får dyka in lektyren), men det låter ju lovande.

[inlägget ändrat 2006-12-12 15:01:43 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och funderar fortfarande...sk akolla på en Canon EOS 400D imorgon.

Ska kila ner och köpa DigitalFoto tidningen först innan..ska ta en titt i den där handboken :)

 

TAck så mycket!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...