Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS-problem


hekne

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft mycket strul med min nya bärbara dator. Fick den i början av oktober, men hade reda då problem med den trådlösa anslutningen.

 

Fungerade inte att rensa DNS-cachen. Hade full anslutning men nätverket bröt efter några minuter. Hade även andra problem och lämnade därför tillbaka datorn för service.

Efter 6 veckor fick jag tillbaka datorn och de hade bytt hårddisken. Nu när jag körde igång den igen med Comhems bredband (fast anslutning) verkade det funka fint. Dock när jag laddade ned och skulle köra gång MSN började det strula. Kunde inte logga in och MSN:s felsökare stannar på DNS... vid test av anslutning. Testade att köra ipconfig /flushdns, men det händer igenting, måste stänga av prompten. Samma sak med ipconfig /all.

 

Frågan är: har servicen missat något hårdvarufel eller har jag något annat fel?

 

Mycket tacksam för svar

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Frågan är: har servicen missat något hårdvarufel eller har jag något annat fel?

 

Har du brandvägg?

 

Låt DNS-servern komma igenom brandväggen, så ska du se att det ordnar sig.

Du kan se vad DNS-servern har för IP i Kommandotolken, ipconfig/all. Sätt IP som trusted där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick norton security center med datorn vilken, som jag förstår, har inbyggd brandvägg. Windowsbrandväggen inaktiverades i och med installationen av norton.

 

Men hur låter jag brandväggen släppa igenom DNS-servern?

 

"ipconfig/all" fungerar liksom "ipconfig/flushdns" inte alls, prompten bara står och tuggar utan att det händer något.

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av Norton security center. Avinstallera nätverket och ominstallera. Hjälper inte det avinstallera Norton fast det kan vara ett rent elände.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hekne skrev:

Men hur låter jag brandväggen släppa igenom DNS-servern?

 

"ipconfig/all" fungerar liksom "ipconfig/flushdns" inte alls, prompten bara står och tuggar utan att det händer något.

 

Hör med din internetleverantör vad DNS-servrarna har för IP. Kanske dom kan hjälpa dig i så fall.

 

Annars prova NWM:s förslag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...