Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger inte av sig eller går ner i viloläge/vänteläge


KungSooLo

Rekommendera Poster

Sen någon vecka tillbaka har jag fått ett otroligt iriterande problem. När jag ska stänga av datorn loggar han bara ur o sen stannar. Enda som går att göra är röra musen medans rutan som säger "Windows stängs" visas. (Ibland försvinner även den och windows stanard blå bakgrund visas bara.) Likadant när jag vill gå ner viloläge. Enda skillnaden är att då visas fortfarande min bakgrund och fönstret som visas säger "Viloläge förbereds". Det enda jag kan göra är att hålla ner powerknappen nåra sekunder o tvinga den o stänga av sig. (Starta om datorn fungerar fortfarande dock.)

 

Detta började troligen efter att jag uppdaterade adobe reader. Appro på det så efter den uppdaterade sig automatiskt nån månadsen eller nåt så varje gång jag startar datorn ber den mig starta om datorn för att nya inställningarna ska gälla. Har självklart startar om X antal gånger men gör ingen skillnad. Även detta är ju sjukt iriterande, när datorn mår så bra i övrigt...

-Hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som en idé som skulle funka!

För jag tog bort Adobe speed launch från autostart och nu gick det stänga av datorn korrekt... ska prova sömnläge o lite sånt oxå o se om det var en tillfällighet att det fungera eller om adobe är boven.

Problemet borde väl inte återkomma om man avinstallerar och sen installerar korrekt igen? (Det är väl korrekt installerat nu med, men med en äldre version och sedan har jag bara uppdaterat...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Förhoppningsvis så går det bra efter en nyinstallation. Det finns ju alternativ till Adobe Reader också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det fungerade! Men probelmet kom tillbaka när jag installerade Adobe Reader igen. Avinstallade det igen då för att hitta nåt annat alternativ, men de hjälpte inte! Så nu har ja problemet igen. Eller rättare sagt, har haft det i ett år nu :( Börjar bli desperat!

 

Hjälp mig nån!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det inte finns något Adobe kvar i msconfig?

 

Ett alternativ till Adobe Reader är Foxit Reader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade där nu o hittade bara en adobe grej, men tror inte den har nåt med adobe reader o göra. Har ju andra adobe-prylar installerade. Photoshop o så.

 

Körde ett program som heter RegCleaner o tog bort lite adobe-reader-saker där. Efter det har datorn stängt av sig korrekt en gång av 3 försök, så fungerade inte fullt ut.

 

Det kanske inte har med adobe alls o göra, vem vet?

Men vad kan det då vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det kommer något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) för just den tidpunkt du vill stänga av datorn resp. sätta den i viloläge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...