Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Indatamask

Ronak

Recommended Posts

Jag har stort problem med användare av databasen som inte riktigt gör som jag vill. För det första har de problem med att fylla i gatuadressen korrekt, sen verkar det även som om att användarna skriver in personnumret på olika sätt.

-Man ska skriva en indatamask som gör att första bokstaven blir versal medan resterande av tecknen är gemener för gatuadressen. Inmatningen ska vara obligatorisk.

-Man ska skriv sedan en indatamask för personnumret ska det vara i formen ååmmdd-#### (ex. 580202-0559). Inmatningen ska vara obligatorisk.

Tack!

sen verkar det även som om att användarna skriver in personnumret på olika sätt

Ta inte illa upp men jag tycker det låter som om det är ditt program som inte fungerar som användarna vill och inte tvärt om.

Så länge det är helt korrekta personnummer så finns det väl ingen anledning att du vid inmatningen ska lägga dig i ifall användaren skriver 0808080808, 080808-0808 eller 19080808-0808.

Det är väl betydligt smidigare att ta det du får, göra om det till det format du föredrar och lagra det i databasen. Då blir ju både du och dina användare nöjda.

Man ska skriva en indatamask som gör att första bokstaven blir versal medan resterande av tecknen är gemener för gatuadressen

Det skulle kännas lite trist med ett program som bara accepterade det helt felaktiga "Birger jarlsgatan" eller "Olof palmes gata" bara för att någon utvecklare bestämt att det bara är första bokstaven som får vara en versal.

Både Birger Jarl och Olof Palme hade säkert föredragit versaler (i titel resp. efternamn).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...