Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spamfighters metoder


Jerry Olsson

Rekommendera Poster

Jag fick idag ett mejl som gör mig lite konfunderad. Den kommer från en för mig helt okänd människa och texten lyder som följer:

 

Jag använder ett spamfilter och troligtvis gör du det också.

Jag har vitlistad dig och det

innebär att jag kommer att få all epost som du skickar till mig.

Du skulle göra mig väldigt glad om du skulle vilja vitlista mig i ditt spamfilter.

Om du inte har ett spamfilter kan jag rekommendera SPAMfighter. Det är ett gratis spamfilter för Outlook och Outlook Express.

 

Du hittar gratis version av SPAMfighter här:

http://www.spamfighter.com/Pro

 

Jag hoppas att du vitlistar mig så att vi kan eposta varandra på ett säkert sätt i framtiden.

 

Med vänliga hälsningar

 

xxx xxxx

 

Har kollat upp Spamfighter (utan att klicka på medföljande länk) och det ser ju hur seriöst ut som helst, MEN varför använder de sig själva av tvivelaktiga metoder att få ut sitt program? Jag tycker ju att detta mejl i sig känns som ett spam och undrar om någon vet varför de gör på detta sättet?

 

Jag blir ju bara sur och anti av sådana här spammejl och det kan väl inte vara poängen från de som skapat Spamfighter? *förvirrad*

 

Min fråga är, använder sig Spamfighter av spam och är de seriösa överhuvudtaget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är, använder sig Spamfighter av spam och är de seriösa överhuvudtaget?

Jag utvärderade dem vid ett tillfälle och då fick de en mailadress speciellt framtagen till dem (spamfighter@enavminadomäner.se) och till den får jag fortfarande hur mycket skräp från dom som helst trots att jag flera gånger avanmält mig så jo.

Produkten är klart undermålig och på tre av de fyra datorer med lite olika konfiguration jag testade den så gjorde den Outlook instabil.

 

Nu till sakfrågan, eftersom Spamfigher är rätt dålig på att hitta spam (eller rättare sagt, den markerar massor med mail som inte är spam som spam) så är en central funktion möjligheten att lägga sina kontakter i en sk "vitlista" för att inte riskera att mail från dem filtreras bort.

När detta görs berättar (helt i önödan) SPAMFighter det för den som blir vitlistad och de passar också på att göra lite reklam. Helt klart förkastligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Gammal tråd men..

Jag har börjat få en del såna här mail också på senare tid, om Spamfighters förträfflighet.

Har en webbmail med möjlighet till många tusentals alias (som alla leder till basic mailadressen) alias, som jag använder vid minsta misstanke om oseriositet hos mottagaren.

Har haft grundadressen i 15år! Och vill ha den kvar!

Varje gång som grundadressen hamnnar på "en lista" hos någon är det en potentiell möjlighet för spamsändarna.

F ö de två första aliasen ska nu skrotas. Kollade i helgen, över 90% av spammen kommer med dessa alias som mottagare!

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 09:47:54 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KnobX, byt från det danska företaget SPAMfighter till det nyzeeländska MailWasher! Jag är supernöjd med MailWasher och dessutom kräver det minimalt hårddiskutrymme. Ladda ner 1,5 MB effektiv epostpolis härifrån: http://www.majorgeeks.com/MailWasher_d2054.html

Edit: En handledning för MailWasher finns här: http://www.mailwasher.net/faq.php Eftersom det finns så många FAQs har jag plockat ut några instruktioner som man behöver första gången man använder programmet.

[log]Q. How do I install MailWasher? A. Double click on the downloaded file and the installation will begin. It is a very easy installation and when finished will ask if you want to start the program file. If you click ok, MailWasher will start and ask if you want to import your existing email account or manually add one. Once this is done, MailWasher will check that account for email. Q. How do I start using MailWasher? A. To begin using MailWasher, here's all you need to do. To check email, don't open your email client first. Instead, just start MailWasher by double clicking on the desktop icon, or going to Start menu, Programs, then MailWasher. The MailWasher program will then start and will tell you what messages you have waiting for you on the email server. In the check boxes, select whether to Delete or Bounce the messages (if nothing is checked, the emails will simply be downloaded to your email client as normal), and then select process mail. Processing mail will delete or bounce the emails you have selected. Your email client will open and you can download the remaining emails as you normally do. Q. Which email programs does MailWasher work with? A. MailWasher works independently of other email programs so it doesn't matter which one you use. Q. Which mail protocols does MailWasher support? A. Only POP3 email accounts are supported. For Hotmail, MSN, AOL and IMAP support, try MailWasher Pro which is available from http://www.firetrust.com. Q. Does MailWasher run in the background? A. If you have a permanent connection to the internet, you can set MailWasher to automatically check mail at a pre-determined interval via the tools, options menu.Q. Which email client will MailWasher start up? A. MailWasher will use your default email client. Q. Why do I get an error when trying to start my email client? Or, how do I specify a default email client? A. You may not have specified a default email client. To change this, right click on the Internet Explorer short-cut on your desktop >> go to Properties >> click Programs at the top >> and select your default email program from here. Q. Why does MailWasher not import the password from my account? A. Your email password is encrypted and has to be entered again by you. MAIN WINDOW Q. What does the status column mean? A. The status column shows the analysis of an email by MailWasher as normal, probable or possible spam, possible or probably virus or virus. This is also where a custom filter status is shown. Q. How can I classify my incoming emails by sorting them? A. Click on any of the column headers to sort them by that header. MailWasher allows you to preview and delete emails before you download them, like spam or emails with large attachments or viruses and worms. You never have to download bad emails again.[/log]

[inlägget ändrat 2007-11-13 13:46:01 av mbgtmari]Bättre en nyzeeländsk hjärna än en dansk skalle.

[inlägget ändrat 2007-11-13 15:33:21 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG använder inte Spamfighter, min mail går via Netaddress en betalwebbmail som använder Brightmail som antispamkälla.

Det som passerar filtret idag är ett fåtal.

Jag kan dessutom skapa egna white lists.

Vad jag mest retade mig på var SF:s aggressiva mailande TILL mig..sk "Spam" från de som lagt mig på sina white lists..

 

Outlook använder jag fö INTE.....

 

[inlägget ändrat 2007-11-21 12:43:18 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...