Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac vs PC


Zymm

Rekommendera Poster

Ställer frågan här också ihopp om att få ännu mer bra svar,

 

Finns det någon här som kan uttala sig om mac vs pc?

 

Varför jag undrar är för att vi har ett par stycken mac-datorer på vårt företag som snart ska bytas ut mot pc-datorer.

 

För i tiden har man alltid fått höra att mac-datorerna skulle vara betydligt bättre för grafisk produktion.

Men är det fortfarande så?

 

Jag anser att köper man en kraftfull pc och använder samma program som macen skulle använt, (i vårt fall Adobe Creative Suite),

så kan det väl inte skilja sig något?

 

Vi som jobbar på it-avdelningen kan bara se fördelar och byta till pc då vår övriga miljö är windows-baserat.

 

Men är det någon här som känner till fördelar med mac (eller pc) som kan vara bra att veta?

 

Tacksam för lite goda råd:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra flesta som använder Mac håller nog på med grafisk produktion.

men PCN har ju lung tagit över där också.

Däremot så är MAC OS X helt fritt från virus/spywares och annat otrevligt :)

priset vet jag inte man jag tror inte det skiljer så mycket.

 

Det finns ju nu även möjlighet att köra windows på mac ifall ni skulle ångra er

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så har nog pcn tagit över rätt mkt mark även där.

Vanliga standardprogram som används vid grafisk produktion finns ju i identisk version även för pc. Så därför borde det inte bli någon skillnad om man tar över sina mac-användare till pc.

 

Virus/spyware finns till dom flesta systemen, inkl mac..

Men sköter man sina skydd på företagen så ska inte någon drabbas..

Vare sig det är en mac eller pc...

 

Det jag känner mig mer osäker på är om OS X motorn arbetar bättre prestanda o grafikmässigt än WinXP med likvärdiga maskiner.

 

Så är det någon som känner till fördelar med mac (eller pc) som är värda o veta så hojta till:)

 

Tack än en gång!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-07 16:03:49 av Zymm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det någon som känner till fördelar med mac

Nu när de skall överge Motorola till fördel för Intel så finns det väl inga kvar, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus/spyware finns till dom flesta systemen, inkl mac..

 

något finns kanske med du det räcker med ett patchat system till skillnad från windows det det nästan måste komplettera med ett antivirusprogram.

 

Nu när de skall överge Motorola till fördel för Intel så finns det väl inga kvar, eller?

 

Det är OSen som skiljer och alltid varit den väsentliga skillnaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OSen som skiljer och alltid varit den väsentliga skillnaden.

 

När Apple lanserade G5 vill jag minnas att det minsann var den sanslöst snabba processorn som det pratades allra mest om. Hur många mer eller mindre riggade s k "tester" gjorde de inte för att påvisa G5:s överlägsenhet? Att det sen gick som det gick är ju historia.

 

Och om nu OS:et är det viktiga, varför inte släppa lös det så du kan köra det på den hårdvara du vill ha? Nehej minsann, då får man så lov att skaffa sig en "Macifierad" PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej,

 

Det som främst talar för Macen är att den inbyggda färgmotorn (dvs. Colorsync) är betydligt bättre i OS X än i Windows XP (ICM 2.0).

 

Det spelar dock ingen större roll om du "bara" kör CS-paketet då Adobe har en egen färgmotor som man i regel använder, använder du däremot grafiska program av andra tillverkare så brukar de i regel anropa operativsystemets egna färgmotor.

 

Det verkar också som att utskriftshanteringen fortfarande smidigare än i Windows.

Dvs. det är fortfarande enklare att skriva ut stora dokument i Apples utskriftsystem så att de ser likadana ut på skrivaren som det såg ut på skärmen.

Men det beror nog på att Adobe och Apple har en ganska lång historia ihop och att Microsoft aldrig riktigt prioriterat utskrifter.

 

 

Däremot finns det en stor nackdel med OS X (eller egentligen windows server beroende på vem man frågar), sättet som erbjuds i Windows (services for macintish) för Macfildelning är inte kompatibelt med OS X.

 

Man måste i praktiken lägga på en tredjepartsprodukt för detta, alternativt låta macarna koppla upp sig som en PC via CIFS

 

 

Mvh

 

/johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...