Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förväntad livslängd


Johan S Stenström

Rekommendera Poster

Johan S Stenström

Såg på Aftonbladet bl.a att det har varit en rättegång där representanter för Nokia och SonyEricsson hävdat att en mobiltelefon i dagens läge förväntas bli max 3-4 år gammal pga. att man sms:ar mer och lyssnar på musik och fotograferar. Det är alltså inte bra. Även om man inte behåller telefonen längre än så tycker jag att den skall hålla åtminstone tio år. Om det har att göra med all elektronik som är på det lilla utrymmet.

 

johan

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 23:50:11 av Johan S Stenström]

[inlägget ändrat 2006-12-06 23:50:36 av Johan S Stenström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fanns två varianter, en som håller 3-4 år och en som håller 10 år, hur mycket extra skulle du vara beredd att betala för att den telefon du köper ska hålla 10 år istället för de kanske 2-3 år som du tänker behålla den? 1000:-? 2000:-? 3000:-?

 

Vad är det som är så bra med att bygga saker som håller betydligt längre än vad folk behöver? Blir miljön bättre då? Blir folk gladare för att deras 10 år gamla telefon fortfarande fungerar fast man inte vill använda den längre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så bra med att bygga saker som håller betydligt längre än vad folk behöver?

Det är väl framförallt bra för de som inte kan/vill/behöver uppgradera sin telefon så ofta. Det finns ju inget i GSM-nätet som gör att en Nokia 2110 inte skulle fungera för den som har en och är nöjd med den. Dessutom finns ju alltid chansen att bättre komponenter i en SE-lur skulle innebära att den inte känns halvtrasig (om än fungerande) redan efter ett år.

 

Men i övrigt håller jag med dig, det finns väldigt liten anledning att utveckla sånt med målsättningen att prylen ska hålla för alltid, för alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar min Nokia 8110, men det är lite knasig i knapparna, det är ända felet. Jag användet den ibland om jag vet att jag ska träffa folk som har det senaste-senaste och gärna viftar med det... :)

 

Jag ser ingen anledning till att elektroniken skulle slitas ut för att man skickar mycket sms eller tar många bilder, däremot slits allt som är mekaniskt.

 

Sen är det naturligtvis meningen att de inte ska hålla längre, de vill ju sälja nya telefoner med nya funktioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Jag tyckte bara att det var allt för kort tid. Det måste ju också betyda att det börjar småkrångla tidigare. Jag hade två SE Z800 under en tvåårsperiod, samma problem, ingen kontakt med operatören. Bytte ut 3310:n för att den kändes omodern, svartvitt och bara sms. Inget krångel. Köpte nyligen min K800i och tror den är mycket bättre, men man kan aldrig veta.

 

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Elektroniken är gjord för en livslängd på tre år.

 

Sedan börjar den gå sönder. Det är som datorer. En dator som är tre år börjar strula. Det är som en gammal bil. Går en sak sönder, så går snart nästa sak sönder. Till slut har man reparationskostnader som är högre än bilens värde.

 

Vem kånkar förresten runt med dom här gamla NMT-lurarna idag?

Ni vet dom som var stora som en liten väska... (Se bif. bild)

 

Hehe...

 

Nä, det är inte många!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-12-07 10:37:34 av Stefan Eklinder]

893577_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektroniken är gjord för en livslängd på tre år.

 

På vilket sätt då?

 

Det är som datorer. En dator som är tre år börjar strula.

 

Va? Det var något helt nytt. Jag kan förstå att viss mjukvara börjar bete sig skumt efter 3 år pga diverse olika anledningar, men att elektroniken skulle ge upp? Det finns egentligen bara två anledningar till att digital kretsar ger upp och det är värme och statisk elektricitet.

 

Vem kånkar förresten runt med dom här gamla NMT-lurarna idag?

 

Jag hade gärna gjort det. Alltså inte för att det är praktiskt, utan som en kul grej. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett axiom inom konstruktion som lyder: "du skall ha rätt kvalitet inte högsta kvalitet". Det är relativt lätt att konstruera något med högsta kvalitet men medaljen har en baksida och det är kostnaden. Inom vissa områden söker man högsta kvalitet (eller nära), exempel är: kärnkraftsindustrin, flyindustrin, rymdindustrin. Dels så håller prylarna länge men framförallt så är spridningen i MTBF väldigt låg och man har mycket utvecklade mått på den samma vilket är en förutsättning för att kunna beräkna p för systemfel.

 

Helt övertygad om att alla mobiltillverkare kan konstruera en telefon som håller i tio år men vem vill betala någonstans runt 10-20kkr för en telefon som kommer att vara omodern 70% av tiden? Helt klart är att jag inte vill göra det.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Elektroniken är gjord för en livslängd på tre år.

 

 

På vilket sätt då?

 

Hm, hur ska man förklara det?

 

Svårt att hitta uppdateringar t ex BIOS-uppdateringar, drivrutiner och kompatibla delar. Om vi nu håller oss till datorer.

 

Mobiltelefoner lär säkert ha samma problem. Tillverkarna lägger ned produktionen och det blir svårt för serviceverkstäderna att repararera en sådan gammal telefon.

 

Läste för ett tag sedan här på Eforum att någon skrev något om EOL:

 

EOL

 

An acronym for End Of Life. It usually refers to the time period of support for a software product after a new revision has been placed into use. From time to time, hardware vendors also use the term to describe a time period of support for a given hardware item.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, hur ska man förklara det?

 

Svårt att hitta uppdateringar t ex BIOS-uppdateringar, drivrutiner och kompatibla delar. Om vi nu håller oss till datorer.

 

Beror ju på hur man definierar livslängd. Elektroniken kommer troligen fungera hur bra som helst både 20 och 30 år frammåt.

 

Du menar kanske produktens livslängd, och inte elektronikens livslängd?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Du menar kanske produktens livslängd, och inte elektronikens livslängd?

 

Ja, det var så jag menade. Uttryckte mig lite konstigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vem vill betala någonstans runt 10-20kkr för en telefon som kommer att vara omodern 70% av tiden? Helt klart är att jag inte vill göra det.

Det är naturligtvis som du säger, men samtidigt tror jag det är få som tycker att det är kul att betala 3-4000 kronor för något som bara känns helt i ett år och som under det resterande år man har kvar produkten glappar, missar nedtryck, har en joystick som bara fungerar tillfredställande åt tre håll osv bara för att man valt komponenter och tillverkning efter vilken takt man helst ser att kunderna uppgraderar.

Då är det faktiskt inte säkert att det är fråga om "rätt kvalitet", det enda som krävs för att en sådan aktör ska tappa kunder är att kunden tänker "vafan, de kan ju inte ha sämre kvalitet" och köper en LG-lur istället för en SE-lur.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Då är vi ju helt överens! :)

 

Jajjemen! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LG-lur istället för en SE-lur

 

Då undrar man ju förstås hur LG resonerar, kanske de tycker att 2 år är OK och då kanske ännu fler byter från LG till SE ;)

 

Finns det någon tillverkare som har erkänt bättre kvalitet än andra? Om det nu är många som skulle vilja betala lite extra för att luren ska hålla 5-10 år kanske det finns en marknad för sånna?

 

Min T68i är väl 4-5 år nu och har sina problem med styrpinnen. Oftast finns det andra sätt att välja saker på men inte alltid. Jag har egentligen ingen lust att byta telefon men jag tror inte heller att jag hade velat betala speciellt mycket extra när jag köpte den. Då visste jag ju liksom inte att jag skulle vara nöjd med den så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade två SE Z800 under en tvåårsperiod, samma problem, ingen kontakt med operatören. Bytte ut 3310:n för att den kändes omodern, svartvitt och bara sms.

Jag var tvungen att göra samma byte när vi gick över till Tre som operatör på jobbet. Jag älskade min gamla 3310, den höll för riktigt hårt behandlande och den höll länge.

Z800i är den sämsta skit jag haft, skräpknapparna för navigation började tappa kontakt med det underliggande chippet redan efter ett par månader och knapparna i övrigt behöver men fingrar vassa som en blyertspenna för att få någon pålitlig kontakt med.

 

Telefoner idag är inget annat än en massa teknik enbart för teknikens skull. Jag känner inte många som använder luren till annat än att ringa och sms:a med. Det har gått inflation för länge sedan i den här hysteriska techno-marknaden. Jag tycker mobilerna nådde sin ultimata storlek/form och teknikinnehåll med just generationerna kring 3310. Sedan dess har det bara flippat ur...:thumbsdown:

 

(synd att konsumenter är så lättlurade att de tror att de verkligen behöver allt det leverantörerna påstår att de behöver)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har du rätt fhe, det är säkert en avvägningsfråga för tillverkarna och det gäller nog att hitta rätt mix av hållbarhet, pris, design osv.

 

Själv är jag bara barnsligt glad över att elektronik har blivit så billigt och en förutsättning för detta är (tror jag) relativt korta cykler vilket gör att utvecklingen går fort. Sedan långt tid har jag ca vart annat år köpt en mobil i 4kkr klassen. Under 90-talet så fick jag en telefon som kunde det som en telefon som idag kostar 499 kronor kan (bytte "knopparna i köket och det är skrämande att för lika mycket som en billig mobil kostar så fick jag 1,7 knopp). Visst var det mycket bättre kvalitet på t ex en Ericksson då, tappade man den på foten så höll telefonen men kanske inte foten :)

 

Med min senaste lur, Nokia E61, kan jag utöver att ringa: e-posta och surfa över 3G eller WLan, via fjärrskrivbord administrera routrar och datorer på mitt egna nät. Öppna och redigera bla Word & Excel dokument. Läsa pdf:er och e-böcker (trevligt att alltid ha några eböcker gratis hämtade från biblioteket i luren). Lyssna på 2 GB musik med god kvalitet, om jag ville så skulle jag kunna kasta in en film.

 

Själv gillar jag utvecklingen men respektera självklart att inte alla andra gör det.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(synd att konsumenter är så lättlurade att de tror att de verkligen behöver allt det leverantörerna påstår att de behöver)

Jag är så lättlurad vilket väl med all önskvärd tydlighet framgår i ett av mina inlägg i tråden:) Ju fler funktioner ju lyckligare nisse:thumbsup:

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så lättlurad vilket väl med all önskvärd tydlighet framgår i ett av mina inlägg i tråden

Hehe. Tja, huvudsaken är att du är lycklig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beräkning:

Telefon 1, 1995 (DanCall)

Telefon 2, 1998 (99?), Nokia 8210

Telefon 3, 2005, Ericsson T630

 

Dancall fungerar nog än, batteriet är helt slut och det är mycket tveksamt om det går att finna ett som passar.

Nokian fungerar även den, en spricka i skärmen och ett nästan helt slut batteri dock. Där går det kanske att köpa ett nytt batteri och skal men det är den knappast värd.

 

 

Men det är väl inte konstigt att de håller i cirka 3-5 år. Du bär omkring på den varje dag. Du trycker på dess knappar varje dag. Det regnar kanske lite på den ibland. Du tappar den i backen någon gång per år (normalt sett). Du kanske sätter dig på den. Den är ute och blir kall, tas in och blir varm (kondens) eller du helt enkelt pratar i den i kallt väder och stoppar ned den i en varm ficka efteråt. Du vill att den ska vara lätt och smidig. Även att den ska ha senaste tekniken samt vara billig.

 

Vad är vanligaste orsaken till att en mobil kasseras?

• Att den är trasig pga fall eller kross/klämskada?

• Att batteriet är slut?

• Att knapparna är utslitna?

• Glapp i skärmen?

• Trasig led (vikbara telefoner)

• Du vill ha det senaste, en snyggare och bättre telefon?

• Borttappad laddare?

 

 

Jag tror nog att punkt ett, tappad, och näst sista, snyggare/bättre telefon, leder listan, att batteri kommer god trea.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ericsson R320S, funkar klockrent fortfarande.

Tror den är 6-7 år gammal.

Ven har råd att byta mobil vartannat år? Inte jag iaf.

 

Jag tror att Ericssons telefoner var mycket bättre tillverkade innan Sony kom in i bilden. Genomsvensk kvalitét!

 

[inlägget ändrat 2006-12-07 18:12:24 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som datorer. En dator som är tre år börjar strula

 

Jag kan med 100% säkerhet och av egen erfarenhet säga att du har fel.

Jag har minst tio datorer i min ägo som är betydligt äldre än tre år och alla fungerar klockrent.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt övertygad om att alla mobiltillverkare kan konstruera en telefon som håller i tio år men vem vill betala någonstans runt 10-20kkr för en telefon som kommer att vara omodern 70% av tiden?

 

Konstigt att tillverkarna bevisligen klarade det förr utan att telefon kostade "någonstans runt 10-20kkr"?

 

Genom att förenkla och plocka bort en massa inbyggda funktioner som kamera, radio, mp3-spelare, termometer(!) m.m. tjafs och istället tillverkar telefoner som enbart går att ringa och SMS:a med så är jag övertygad om att dom håller åtskilliga år och är billiga att tillverka då det går åt färre delar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min senaste lur, Nokia E61, kan jag utöver att ringa: e-posta och surfa över 3G eller WLan, via fjärrskrivbord administrera routrar och datorer på mitt egna nät. Öppna och redigera bla Word & Excel dokument. Läsa pdf:er och e-böcker (trevligt att alltid ha några eböcker gratis hämtade från biblioteket i luren). Lyssna på 2 GB musik med god kvalitet, om jag ville så skulle jag kunna kasta in en film.

 

Det där är inte en mobil utan en bärbar dator. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att tillverkarna bevisligen klarade det förr utan att telefon kostade "någonstans runt 10-20kkr"?

Men det gjorde de ju faktiskt.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...