Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tag-editor för OGG-filer?


Guraknugen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt att helt skippa wma, mp3 och allt vad det heter för att istället gå över till ogg, detta av flera skäl, vilket kanske inte är så intressant att gå in på i just detta fallet. Jag har i alla fall tänkt skapa mina ogg-filer med Audacity, som klarar att konvertera från 32-bits wav direkt till ogg, jag provade just och det gick bra, även om ogg-filen i sig blev konverterad till 16-bit. Jag antar att min mp3-spelare ändå inte hade klarat en 32-bitsfil, så det är nog i sin ordning. Wav-filerna är egna inspelningar direkt från "studion", så att säga. Jag laddar i stort sett aldrig ner musik, varför jag inte har något som helst behov av mp3- eller wma-kompatibilitet.

 

Vad jag saknar är en tag-editor för ogg-filer. Helst gratis och för Windows 98 (blir allt svårare att hitta Windowsprogram numera som inte kräver minst Windows 2000).

 

Då jag snart kommer att gå över till någon Linuxvariant istället (så snart jag köpt en ny PC) tar jag också tacksamt emot tips på tag-editorer för Linux (fortfarande för ogg-filer). På sikt kommer jag troligen att skriva en egen för Linux, där taggar av mer för mig skräddarsytt slag kommer med på ett hörn. men det är ett projekt på obestämd framtid än så länge. Det är mycket man vill göra...

 

Tacksam för tips på tag-editorer för ogg-filer för Windows 98 och Linux i alla fall. Man ska helst kunna skriva relativt långa kommentarer, minst som ID3 v2, gärna obegränsat, eftersom jag tänkte använda ogg-filerna som dokumentation av mina inspelningar med info om vem som spelar vad och så vidare, kanske till och med vilka instrument som ingår (exempelvis exakt vilken gitarr jag använde i ett specifikt sammanhang). Kan ju vara lite overkill att ha egna fält för sådana detaljer, varför beskrivande text i någon form av kommentar får duga. Radbrytningar ska givetvis vara tillåtna i kommentarfältet så att man kan lista upp saker någorlunda.

 

Tips, någon? Tacksam för svar.

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 23:15:38 av Guraknugen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Ska testa så fort jag får tid. Verkar lovande än så länge i alla fall!

 

 

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner den nu och försökt installera. Går inte. Felmeddelande:

Error loading easytag.dll. Error: 1157

 

Jag har en nyare GTK+ än den som sägs behövas. Jag tror jag har den senaste som fungerar med Windows 98, för när jag försöker installera GTK+ 2.8.15 får jag felmeddelandet att jag måste ha minst Windows 2000.

 

Kanske kräver även EasyTAG minst Windows 2000?

 

Nåja, det löser sig väl snart, när jag skaffat ny PC. Tänkte köra Windows XP och någon form av Linux på den (dual boot) så jag lär nog få till det på något vis i alla fall. Vore ju i och för sig lite kul om man fick till det redan nu med Windows 98, men det är inte så där jätteviktigt.

 

Men det är klart, att om någon vet ett busenkelt sätt att fixa det på, så är det ju bara att säga till...

 

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Så har man då till sist skaffat en ny laptop med XP, så nu har jag åter besökt länken för att ladda ner EasyTAG för Windows. På deras Windowssida kunde man dock läsa följande:

 

"- ogg suport removed due to a bug with tag ogg writing which corrupt files"

 

Detta gör ju att det hela blir helt oanvändbart för mig, så jag antar att det är lika bra att vänta tills jag installerat Linux, antingen på denna eller på den gamla datorn. Eller möjligen vänta tills problemet är åtgärdat, vilket säkert kan ta tid…

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fick reda på att det kommit en ny version där ogg-supporten är tillbaka! Har laddat ner och provat och det fungerade utmärkt, men nu plötsligt så har programmet börjat att krascha när jag sparar ogg-taggarna. Märkligt. Kanske jag själv som strulat till det på något sätt.

 

Tyvärr kan jag inte avinstallera det och sedan installera det igen eftersom det bara är en exe-fil som man kör. Ingen installation behövs tydligen, så antingen är det något fel på programmet eller i mitt system... Nåja, det verkar som om mina datorer försöker säga något till mig, exempelvis "installera Linux istället". Får väl göra det någon gång då, så fort jag kommer på hur jag får min gamla maskin att boota från CD... eller hur jag kommer runt problemet på annat sätt.

 

 

 

 

Vänliga hälsningar

 

Johnny Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...