Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa användare


.Tompa

Rekommendera Poster

Hej hej.

Jag undrar hur man i Windows 2003 Server kan skapa olika användare och fixa log in. Så som man har i skolor, tex om jag skriver in tomas.nånting sen lösenord så kommer jag till min specifika server mapp.

Hur kan man enklast lösa det? Jag vill ha 6 olika användare, en för varje person i familjen. Detta är/ska bli en filserver som alla ska komma åt.

 

Grymt tacksam för hjälp, poäng till upplysande svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skapar en domän i active directory och ställer där in rättigheter. Sen kan datorerna i nätverket ansluta till denna med lösenord och användarnamn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen om du tycker att det är besvärligt med den höga lösenords kraven så kan du ändra det i "local security policy", under fliken account policies > password policy.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har redan installerat active directory. Jag fattar bara inte riktigt hur jag kommer vidare. får titta på det där imorgon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska faktiskt börja läsa lokala nätverk nu i vår. i tvåan ska vi ta ett Cisco certifikat. Ska bli kul:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Problemet är att jag inte riktigt fattar det där med domainen. Vart tusan ska jag trycka för att skapa ny användare? "skapa ny användare i aktuella behållaren"?

Förmodligen har jag redan skapat en domain, vart kan man se vad den heter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tusan ska jag trycka för att skapa ny användare?

 

I "active directory users and computers". välj domain-mappen och sedan högerklickar du, sen "new" sedan user(användare).

 

Förmodligen har jag redan skapat en domain, vart kan man se vad den heter?

egenskaper i "den här datorn" sen i fliken datornamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har ett problem dock, kan inte ansluta till domänen.

Får ett medelande där det står: "det går inte att kontakta en domain kontrollant för domänen T-net.server" Antar att mitt namn är "fel" hur/vad ska domänen heta? Kan jag byta domän namn i servern, i så fall hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ett medelande där det står: "det går inte att kontakta en domain kontrollant för domänen T-net.server"

 

vid vilket tillfälle kommer den rutan upp? är det på domän kontollanten eller klienten?

Antar att mitt namn är "fel" hur/vad ska domänen heta?

Heter din domän "T-net.server"? om det heter då så tror jag att det kan fungera.(bindestecknet är jag osäker, men punkttecknet är jag säker på att man kan använda som som namn.)

 

Kan jag byta domän namn i servern, i så fall hur?

det vet jag inte/kmr inte ihåg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det felmeddelandet när jag ska skriva in domän namnet på en annan dator.

Hmm, det är alltså förmodligen bindestrecket som knepar. jag får helt enkelt titta på det där någon annan dag. Funderar på att ominstallera active directory och börja om från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag läste igår om att man kunde ha flera domäner, men jag vet inte hur,

(men det stog att man skulle ha så få domäner som möjligt också)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Mja, problemet är nog att din klientdator inte hittar till domänen. Active Directory är väldigt (läs totalt) beroende av vissa systemtjänster som tex DNS. När du installerar en server som domänkontrollant skall normalt även en lokal DNS-server installeras. Domänkontrollanten använder den DNS-servern för att lagra vissa uppgifter som klienterna måste ha tillgång till. Kort svar; se till att dina klienter använder din _server_ som DNS-server (och inte tex din ISP). Långt svar; läs igenom dokumentationen som finns för Active Directory. Det finns bra guider och checklistor hos Microsoft.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...