Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa MBR filen


Unknown

Rekommendera Poster

Igår installerade jag 64 bitars varianten av xp pro, detta gjorde det ganska krångligt att installera drivrutiner, eftersom de gamla som jag hade på CD skiva inte fungerade till win64, iaf inte alla, till exempel inte de till mitt kontrollerkort (jag tror det är det här - http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?id=31 - informationen i manual mm är minst sagt knapphändig)

 

Nu har jag (tror jag) fixat rätt drivrutiner, men när jag är inloggad ser jag bara diskar från den ena kanalen (har två stycken diskar på den ena och en på den andra). Efter ett tags funderande kom jag på att jag precis innan installationen av xp 64 hade bootat datorn med knoppix (en linux distro) och där försökt mounta den hdd:n som nu inte syns, jag kan dock ha gjort något fel, är inte så van vid linux. Hursom undrar jag nu om försöket till att mounta hårddisken i knoppix har gjort att jag inte ser disken, eller om det är de nya drivrutinerna jag har fått fel?

 

för säkerhets skull stängde jag av datorn och kopplade om sladdarna så att de två diskarna gick på den första kanalen och tvärtom, såg fortfarande bara de två, men inte den som vart ensam.

förövrigt hittar BIOS alla diskar.

 

Alltså, frågan är tvådelad:

1. Vad kan felet vara? är det drivrutiner till kortet eller blev något fel när jag var inne i linux och pillade (själv tror jag på det senare alternativet)

 

2. Hur rättar man till det?

 

Updatering:

Har nu flyttat runt diskarna lite, och allt har fungerat som innan, det borde alltså inte vara fel på kortet, utan något har blivit fel på disken som gör att windows inte hittar den. Den finns ju dock i bios och när jag är inne i knoppix och kollar, dock kan inte knoppix avgöra vad det är för filsystem, eller något sånt.

 

Detta blev en lång beskrivning av ett kort problem :)

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 19:07:23 av Unknown]

[inlägget ändrat 2006-12-07 19:53:28 av Unknown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...