Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det här lagligt?


SpitFire

Rekommendera Poster

Tänkte höra om det var någon här som är insatt i lagarna kring dataintrång osv. Är det verkligen olagligt att ansulta till ett helt öppet nätverk eller räknas det som dataintrång? Då menar jag privata öppna nätverk som det kanske inte var meningen att de skulle vara öppna. Jag har diskuterat det här med mina kompisar som påstår att det måste vara dataintrång, fast jag har svårt att köpa det eftersom det blir väldigt svårt för en den som hittar ett wlan att veta vad som är en hotspot och vad som är ett "vanligt" oskyddat nät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har betalat för att ansluta sig till ett nät borde man väl få veta vad det nätet heter och hur man kopplar upp sig på det?

 

Eller får man bara instruktionen "koppla upp dig på första helt öppna och okrypterade nät du hittar"?

 

Huruvida det är olagligt eller inte har debatterats ett otal gånger här. Det brukar sluta med åsikt mot åsikt, mig veterligen har det aldrig blivit prövat av domstol.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste jämförelsen är nog att det är lika olagligt som att gå in hos folk som glömt låsa dörren.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja menade inte att man skulle rota igenom utdelarens nätverk utan bara använda det till att surfa på internet. De delar ju ut ip-adresser så varför får man inte ta emot en och använda den. Tycker det är lite som att nån står och delar ut glass sen får man iafall inte äta den ;)

 

[inlägget ändrat 2006-12-05 19:01:47 av SpitFire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du gör så använder du ju någon annans nätverk och internetuppkoppling som denne (troligtvis) betalar för och kanske dessutom har lovat att inte låta andra använda (dela med sig till grannar etc). Vem vet, kanske internetuppkopplingen har en trafikavgift dessutom?

 

Men det känns rätt orimligt att man inte får instruktioner till den uppkoppling (hotspot) man ska få använda.

 

Vem vet vad du kopplar upp dig till, kanske en "honeypot" :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Honeypot_%28computing%29

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vet vad du kopplar upp dig till, kanske en "honeypot"

Det finns visst efourmare som funnit nöje i att låta folk ansluta till ett oskyddat nät och bara på skoj samlat in all trafikdata, låg visst en vid Fridhemsplan:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

observera att jag inte hade tänkt göra det här. Jag skulle väl inte surfa runt okrypterat på nån annans nät... Då vågar jag max läsa tidningen på nätet.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle väl inte surfa runt okrypterat på nån annans nät... Då vågar jag max läsa tidningen på nätet

Förstår att du inte planerar något olagligt av den enkla anledningen att det får vi inte diskutera på eforum (men skaffa i alla fall en bra mjukvarubrandvägg för att skydda din dator ansluten till ett okrypterat nät).

 

Frågan som du tar upp har vi diskuterat till leda här på eforum, för att summera så är det ett bevisproblem och det finns ännu inga domar.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår att du inte planerar något olagligt av den enkla anledningen att det får vi inte diskutera på eforum (men skaffa i alla fall en bra mjukvarubrandvägg för att skydda din dator ansluten till ett okrypterat nät).

 

Nej varför ska man snylta på någon annans lina för när man har egen. Jag är inte bakom flötet, undrade bara vad lagen säger för den har jag inte så bra koll på :). Om det vore lagligt skulle man ju skriva något fiffigt program som kopplar upp sig mot det nät med bästa signal och sen nästan steglöst byter till nästa nät när du förflyttar dig. För i städerna tappar du ju täckningen på mobilen oftare än vad du tappar täckningen på okrypterade wlan. Föresten ska jag säga att du kan ju ha hur bra brandvägg som helst. Om du surfar på ett helt okrypterat nät kan man ju bara lyssna av trafiken och lätt ta reda på diverse lösenord. Brandväggen skyddar ju bara din dator, inte resten av vägen trafiken ska gå över.

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 20:08:31 av SpitFire]

[inlägget ändrat 2006-12-06 20:09:34 av SpitFire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det vore lagligt skulle man ju skriva något fiffigt program som kopplar upp sig mot det nät med bästa signal och sen nästan steglöst byter till nästa nät när du förflyttar dig.

Ett sådant program är inte möjligt då näten sitter i olika adressrymder vilket innebär att du kommer att byta ipnr varje gång som du byter nät vilket får till följd att du kommer att tappa kontakten mot den server som du är uppkopplad mot och du måste ansluta på nytt varje gång.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...