Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 2000 som server med .net 2


Tien

Rekommendera Poster

Jag skall sätta upp en Windowsserver med .net 2.x, för att köra asp. Jag har sedan tidigare haft en Linuxserver, men mono fixat bara .net 1.2 än så länge. Dessutom kan det vara bra att ha kunskapen om hur en Windowsserver fungerar. Det finns ett antal val som man kan göra, antar jag, och det är väl dem jag behöver hjälp med.

"Servern" är en hp omnibook, med p3 700Mzh och 256 ram.

Jag har tillgång till academic alliance, så om det är bättre att köra win 2003 så är det möjligt, men det är lite begränsad kraft i datorn.

Antalet besökare kan antas bli på 150 / dag, svenaska besökare (så de lär komma vid ungefär samma tidpunkt).

 

Följande finns att tillgå:

win 2000 pro (är det som är installerat nu)

win 2000 adv sever

win server 2003 web edition

win server 2003 standard edition

win server 2003 enterprise edition

iss server tycks dock inte finnas

 

Vidare vore det bra att komma åt och administrera servern från min produktionsmaskin som normalt kör Linux, men också har Win xp (men då måste jag bota om).

sftp, eller liknande, för att lägga upp filer.

 

Sen, när man ändå håller på, borde det stängas av en massa tjänster pga säkerhet? Vilka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2003 web (R2) är väl att rekomendera (för att få IIS 6, 2000 har IIS5).

 

 

körs det SQL server på samma dator?

isåfall kan mer minne vara bra.

 

ang säkerheten bör inte finnas så många onödiga tjänster...

 

kommer datorn att stå bakom en brandvägg?

 

 

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att köra 2000 i stället för 2003 är hårdvarukraven, men de kanske inte är så mycket högre för 2003?

Ja det kommer att behöva köras en SQL-server på samma dator, så då behövs mer minne. Det kan bli besvärligt att hitta minne till en så gammal dator, den är väl inköpt runt 2000-2001, antar jag.

Då är bara frågan vad som är en onödig tjänst, alla som inte är server och sftp?

Behövs det en brandvägg finns det i routern, men den är inte så bra vad jag vet. Min Linuxserver stod i dmz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2003 server har ganska små systemkrav

 

Microsoft Windows Server 2003 Web Edition

Computer and processor 133-MHz processor (550 MHz recommended)

Memory 128 MB of RAM (256 MB recommended; 2 GB maximum)

Hard disk 1.5 GB of available hard-disk space

 

ska du köra SQL server är det bra med mer minne. gärna lika mycket minne som du förväntar dig att databasen blir.

 

har du en NAT router och kör forward bara på port 80 står datorn ganska säkert...

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så van vid databaser, brukar använda xml i .txt-filer till mina sidor. Jag får väl hålla ett öga på minnesåtgången och se om det börjar bli brist.

 

Jag har en NAT router, så det borde gå.

Tack så mycket för din hjälp

Jag får väl återkomma om det behövs hjälp att sätta upp det hela...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gärna lika mycket minne som du förväntar dig att databasen blir.

Hehe, jag antar att du inte är van vid så stora databaser =)

 

[inlägget ändrat 2006-12-05 21:45:34 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, några gig bara :)

jag skrev gärna...

har man stora databaser o liten budget kan man ju inte ha hela databasen i minne...

 

men har man en databas med text till websider brukar det inte bli så stor.... och minne som kostar ~1kr/MB. då kan man ha hela databasen i minne.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som bygger sidan som skall vara på servern, och jag har inte sett sidan än. Men jag märker väll...

Den sida jag arbetar med innehåller för närvarande 11 000 (7MB) txt-filer. Bra? nee, men det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...