Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur startar man XP i felsäkert läge?


LasseXP

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har problem med Spyware och annat och håller på att fixa med det. Nu har jag dock kommit till ett steg då man skall starta datorn i felsäkert läge. När jag följer instruktionerna, att trycka F8 under uppstart, så kommer jag endast till en meny där man väljer ifrån viken enhet man skall starta (boota) och det finns ingen möjlighet att välja felsäkert läge. Hur skall jag göra?

 

Tacksam för svar

 

Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med F5 istället.

 

Annars brukar bios kunna ha inställningen "halt on keyboard error".

Alltså, om du håller ned några knappar under post kommer datorn tro att tangentbordet är trasigt och skicka in dig i bios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får trycka på F8 lite senare, så att BIOS är klart. Det blir lite besvärligare när BIOS-tillverkaren väljer samma tangent som Microsoft har valt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

För mig funkar det inte ... , jag kommer in på bios via F11, FAST jag trycker F8 händer inte ett smack :(, är det nån inställning jag måste ändra i bios tro??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du F8 upprepade gånger under uppstarten och inget händer alls utan datorn startar normalt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt , men det som är är att jag inte kan starta datorn alls.., kommer upp diskläs fel, NTLDR saknas , Boot device grejs, typ dom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med hårddisken låter det som. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren (man kan förstås också läsa vad som står på hårddisken). Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så om man nu upptäcker fel på hårdisken , är det så att jag måste byta den då eller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bäst. Men det är inte säkert att det är det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till.. Är inte det där nått man laddar ner på den dator det är fel på?? jag sitter på ens kompis data för att skriva här i forumet, jag kommer inte in alls i min egen dator.., satt, men som sakt , om jag byter hårddisk kan det bli bättre då tro????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns versioner av hårddisk-testprogrammen som man lägger på diskett, USB-minne eller CD och sedan så startar man datorn från den enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Visst funkar det om man har en MP3???, det lät jävligt smart.., och hur mkt plats tar den här grejen man lägger in, har en kompis som vet hur man gör, men han vet inte säkert hur stor plats den tar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn måste kunna starta från det ställe där testprogrammet ligger och jag vet inte om din dator kan starta från en MP3-spelare.

Eftersom testprogrammet får plats på en diskett så kan det inte vara större än 1,4 MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MP3 som är som en USP, man stoppar in den direkt i datorn , och min MP3 har mer än 1,4mb så det blir förhoppningsvis inga problem :) , ja ska kolla me min kompis så han kan fixa den här saknade delen, tack för all hjälp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...