Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd extern hårddisk


Ailert

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar dator med ont om plats, så jag tänkte köpa en extern hårddisk till den.

 

Samsung Xtend AdStore 250GB verkar bra. Den sägs vara tyst, känns genuin. Samsung känns mer kvalité än märken som har budgetdiskar typ lacie och western digital. Designen och priset är också plus.

 

Problemet är att jag inte hittar mycket skrivet om den. Bara två recension som inte ger särskilt mycket: http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/381194/reviews

Dessutom nämns en väldigt lustig sak där.

 

Är det någon här som har disken eller ett förslag på en likvärdig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är ju den jag har kikat på. Den andra är i alla fall snygg, firewire vore bra eftersom jag bara har 3 usb-portar. Frågan är om det är värt de 250 kr i skillnad. Walle^^ har du prövat dem själv och kan berätta lite?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antalet USB-portar är inget problem, USB-hubbar är billiga.

 

Jag testade min externa LaCie-disk både på FW400 och USB2 och fick faktiskt lite bättre prestanda på USB2. Jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad på så vis att FW skulle vara "snällare" mot datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig behövt en extern emn kolla på tekniskspecifikation.

Firewire har fler usb-portar och väger lite mindre ser snyggare ut.

Den med bara USB är lite snabbare i överföringshastighet men ansluter 4 sekunder segare.

 

Firewire får du:

Lite segare

Snyggare

Snabbare åtkomsttid

Söligare överföring

Fler portar

Mindre sladdar

250 spenn dyrare..

USB får du:

motsatsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firewire får du:

Lite segare

Snyggare

Snabbare åtkomsttid

Söligare överföring

 

Vid vanligt användande så är FW snabbare än USB så i det här fallet så håller jag inte med lizardKng.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vanligt användande så är FW snabbare än USB så i det här fallet så håller jag inte med lizardKng.

 

Det var ingen åsikt från min sida, det var fakta i MITT fall. Det kanske avviker från DITT fall men likväl uppmätta fakta. :)

 

Ett "vanligt användande" är nog inget som finns på riktigt så man får väl prova själv och se vad som funkar bäst. Det är ju inte så mycket dyrare med både FW och USB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ingen åsikt från min sida, det var fakta i MITT fall. Det kanske avviker från DITT fall men likväl uppmätta fakta

Det tror jag säkert, men problemet är att n=1 :)

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*OFFTOPIC*

Varför hoppa av ämnet?

han vill ha råd gå då INTE OFFTOPIC!

 

Men jag rekommenderar FW den är bättre och snygagre tycker jag:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, håll dig till ämnet :)

 

Varför hoppa av ämnet?

 

Huruvida USB räcker eller om man ska pynta upp lite till för att även få FW är väl ON-topic? Jag tycker då man kan kosta på sig båda.

 

LaCie gör en massa olika varianter, från billiga saker i plastskal till betydligt mer påkostade saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*OFFTOPIC*

Varför hoppa av ämnet?

han vill ha råd gå då INTE OFFTOPIC!

Om du inte kan uthärda att vi som skriver mycket (inlägg i år = lizardKng 3748 och jag 2730) ibland skojar lite med varandra så kanske vi kan överväga en supporttjänst helt utan trams men den kan då dessvärre inte bli avgiftsfri.

 

Tentativt så kan jag tänka mig en kostnad om ca 600SEK + moms / case (svar på mer komplicerade frågor offereras efter överenskommelse). Om det å andra sidan är så att du Walle^^ känner dig som en "wannabe" moderator (Wannabe är ett engelskt lånord för personer som anstränger sig maximalt för att vara någon/något de inte är. Det misslyckas oftast också, och ter sig bara löjlig) så kan du väl dra iväg ett mail till Erik och anmäla ditt intresse.

 

Skämt å sido, jag tycker att frågeställaren har fått en bra bild av att det inte finns ett entydigt svar på om USB2 eller FW400 är att föredra.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-05 14:35:01 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-12-05 14:35:23 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*OFFTOPIC*

Jag vet mycket väl vad wannabe och sådant är men jag tycker att det är fel forum om att bråka om sina meriter :)

Moderator skulle inte vara fel emn jag strävar inte efter det.

eftersom de flesta som skickar in vill ha seriösa svar tips och ticks.

tillsammans kan vi hålla formumen rena så moderaterna får mindre jobb. hur många inlägg ni gjort betyder inget om det bara är larv men jag vet att ni inte larvar er men som sagt håll er till ämnet!

*OFFTOPIC*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men som sagt håll er till ämnet!

Det är väl ändå inte din sak att påpeka.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, men jag skulle gärna ha tillbaka min tråd..:)

 

lizardKng, jag vill hålla det så rent som möjligt på mitt skrivbord så när jag ändå har en firewire-port ledig slipper jag helst köpa en usb-hub.

Prestandan verkar ju inte skilja sig så mycket ändå.

 

Walle^^, jag känner inte att specifikationerna hjälper mig, det jag behöver är tester. Vilka är diskar är egentligen så bra som de utger sig för att vara.

 

Just nu funderar jag på om det är någon prestandaskillnad på mybook essential och premium?

 

Dessutom hittar jag fortfarande knappt några recensioner..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...