Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lista på de som INTE finns med


.sun

Rekommendera Poster

Har en tabell A med användaruppgifter, var och en med unikt id. Sen har jag en tabell B där de flesta, men inte alla användare finns med flera gånger. T ex:

 

Tabell A

1 Anders

2 Pelle

3 Johan

 

Tabell B

1 Anders

1 Anders

2 Pelle

2 Pelle

2 Pelle

 

Nu vill jag ha reda på vilka användare i tabell A som INTE finns med alls i tabell B. Hur ser frågan ut? Har provat olika varianter med INNER JOIN, LEFT JOIN och RIGHT JOIN, men får antingen ut alla i tabell A, eller bara de i tabell A som finns i tabell B.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, NOT IN lät ju rätt, men det vill sig inte. Kan det bero på att jag kör MySQL 4.0 tro? Jag får iaf detta felmeddelandet:

 

#1064 - You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'SELECT DISTINCT id FROM TabellB)

 

Ska även påpekas att i TabellA så heter primärnyckeln "id", men motsvarande kolumn i TabellB heter "userid". Har dock provat att skriva "SELECT DISTINCT userid AS id FROM TabellB" för att få samma kolumnnamn ur båda tabellerna, men det hjälpte inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, subqueries introducerades inte i mysql förrän v4.1.

Pröva med en left outer join då.

 

SELECT * FROM TabellA A LEFT OUTER JOIN TabellB B ON A.id=B.userid WHERE B.userid IS NULL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...