Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Underforum


Walle^^

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Walle^^ skrev:

Tjena, jag skulle vilja ha ett till under forum som heter guider :)

 

Typ vad för guider?

 

Datorbygge och installationsguider?

 

Länkar till how to-guider eller att folk själv beskriver en egen guide?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sorters guider om jag vill skriva om hur man smälter ihop 2 bilder så kna jag skriva det och om jag vill skriva hur man bygger en dator så kna jag skriva det:)

 

älskar guider!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går väl bra att skriva guider i de forum som avhandlar ämnet, t ex om bilder i Bildhantering och om datorbygge i Datorbygge/montering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett argument FÖR ett speciellt forum enbart för guider är att man faktiskt skulle kunna hitta dem.

 

Ett alternativ skulle kunna vara att damma av "Vanliga frågor" som finns och börja använda dem eller kanske lägga till en knapp för "Guider", men där kan man ju inte skriva själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé lizardKng :thumbsup:

Skriv guiderna i det forum där du anser de passar och sedan kan m an ju kontakta ansvarig moderator / Erik Junsesjö och be att få dessa guider inlagda under Vanliga frågor/Guider.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum skulle behöva en liten ansiktslyftning så att guider och vanliga frågor kommer fram lite mer, syns mer, när man ska posta en fråga eller man letar efter ett svar.

 

Som det nu är har Eforum ett väldigt rent gränssnitt vad gäller visandet av trådar, det är lättläst och snabbt att skumma igenom. Men samtidigt offras en del av det som kan göra forum enkla att använda. När jag surfar på andra forum saknar jag Eforums enkla presentation men samtidig gillar jag en del av det som andra har. Jag har sagt det förr...

 

1: Gör det möjligt att sortera trådar enligt senast aktiva tråd.

2: Fäst eventuellt en tråd i toppen på vissa, eller alla, forum där för detta forum vanliga frågor finns samt en mer detaljerad beskrivning vad som hör hemma i detta forum finns.

 

Ok detta var inte vad denna tråd handlade om, men jag gled in på det ändå. Guider skulle då hamna under förslaget i punkt 2. Om du idag skriver en bra guide ska denna hamna i den FAQ som finns men jag vet att jag är ganska dålig att infoga nytt material i FAQen i de forum jag modererar.

 

Punkt 1 ovan är mycket enkel att implementera. Mycket enkel och ger mycket tillbaka.

Punkt 2 är mer "kontroversiell" men samtidigt måste dagen FAQ lyftas fram. Eller - vår(a) kära huvudmoderator(er) - har FAQ-sektionen många besök? Jag tror inte det.

 

Och - varför inte - en lite info-ikon i huvudet på en tråd där man kan klicka och se hur många visningar det varit av tråden...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-12-05 10:31:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånting borde göras åt alla dessa repetitiva frågor. Jag blir ärligt talat så less på vissa att jag inte ens orkar svara.

 

Sticky threads vore kanske det bästa sättet, de blir mer synliga på så vis och dessutom är det ju lite av standard att göra så.

 

Det dumma(ste) med "vanliga frågor" som det är nu tycker jag är att själva frågorna inte syns utan att man klickar sig dit. Och eftersom de inte underhålls är det inte speciellt lönt att göra det heller, ähhh, lika bra att starta en ny tråd.

 

Och - varför inte - en lite info-ikon i huvudet på en tråd där man kan klicka och se hur många visningar det varit av tråden...

 

När den frågan var upp sist så kom följdfrågan - vad räknas som en trådvisning? Om jag bläddrar igenom alla inlägg genom "senaste inlägg" ser jagh aldrig en tråd i sin helhet men jag läser alla inlägg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den frågan var upp sist så kom följdfrågan - vad räknas som en trådvisning? Om jag bläddrar igenom alla inlägg genom "senaste inlägg" ser jagh aldrig en tråd i sin helhet men jag läser alla inlägg?

Bara ett indikativt mått som kan ge hur "intressant" tråden är. Uppgiften som kanske finns sparad i databasen är troligen hur många visningar ett visst inlägg/tråd har, dvs hur många om klickat på en länk för att läsa tråden.

 

Men - ärligt talat vet jag inte varför jag skriver detta. Dessa tankar brukar inte bemötas från någon av de som kan påverka det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men - ärligt talat vet jag inte varför jag skriver detta. Dessa tankar brukar inte bemötas från någon av de som kan påverka det.

 

Samma här. Tragiskt men sant :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. Tragiskt men sant

Flera av de saker som tas upp i tråden diskuteras på IDG men när det kommer att hända något det vet jag inte. Det var lite tråkigt att det bara var jag som kom på mötet //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=872828 Har i korthet redogjort huvuddelen av det som jag och Robert Brännström diskuterade för ett par eforumare men detta skedde genom e-post och inte på forumet. Nu skall jag inte tala för andra men jag tror att de som känner till huvuddragen tyckte att det lät vettigt.

 

Om det finns en önskan från IDGs sida så är det bara att droppa mig ett mail så skapar jag en tråd som lite löst tar upp det som diskuterades (det blir min version av mötet men Erik kan ju fylla på).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Eforum skulle behöva en liten ansiktslyftning så att guider och vanliga frågor kommer fram lite mer, syns mer, när man ska posta en fråga eller man letar efter ett svar.
Eforum kommer inom en snar framtid byta plattform och gå in ett modulbaserat communitysystem. Det är jättebra att ni listar för och nackdelar med den nuvarande utformingen.

 

Gör gärna en lista på plus och minus med eforum i denna tråd så ska jag sammanställa det och lämna över till ansvariga.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om IDG tycker det är bra att vi postar synpunkter tycker jag IDG ska se till att vi förstår att synpunkterna inte bara hamnar i tomma intet. När det går "lång tid" mellan de tillfällen någon från IDG ger sig till känna här känns det inte speciellt motiverat att hålla på och föreslå saker.

 

Jag har kommit med ett antal förslag genom åren men har väl aldrig märkt att någon verkar speciellt intresserad av dem. Andra Eforumare brukar ju vara pigga på att ha synpunkter på synpunkter men det är ju inte "vi" som ändrar siten.

 

Jag föreslår att du Erik sammanställer listan allteftersom det kommer synpunkter och postar den regelbundet här så man ser att förslagen inte "förvsinner".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hoppas på att en community på nätet ska dyka upp IRL är nog att hoppas på lite för mycket tror jag.

 

Det här är väl annars en alldeles utmärkt plats att samla på sig ideer på, synd bara att IDG nästan totalt lyser med sin frånvaro här. Det saknas ju inte ideer direkt.

 

Men innan du säger det så kan jag väl säga att visst, träffas IRL kan inte ersättas av ett forum, det blir så mycket enklare att bolla ideer när man träffas på riktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Det dumma(ste) med "vanliga frågor" som det är nu tycker jag är att själva frågorna inte syns utan att man klickar sig dit. Och eftersom de inte underhålls är det inte speciellt lönt att göra det heller, ähhh, lika bra att starta en ny tråd.

 

Anledningen till att "Vanligaste frågor" inte underhålls är ju för att ingen använder det, men det kan ju betyda som du säger att det inte syns.

 

En del forum härinne har väldigt många ständigt återkommande frågor i "Vanliga frågor" för att ta XP-forumet som exempel. Andra har inga alls.

 

En önskan är som jag sett på andra forum att det dyker upp en sida med vanligaste frågorna som länkar, när man loggar in på forumet.

 

"Läs här innan du ställer frågan"- sida.

 

Ta den här sidan t ex:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=267433

 

Synlig och går bara inte att missa. Frågor som tidigare besvarats behöver inte besvaras tio gånger till.

 

Min egen önskan är att ha t ex "Mina favorittrådar" där man lagrar trådar för eget bruk. Flera är gångerna som jag hittat trådar med information som jag vill spara, men har inte lust att skriva ut tråden. Papper blir man av med.

 

Visst, jag kan lägga tråden som bokmärke, men att samla dom här på Eforum som sitt eget på sitt eget konto vore toppen. Gärna så att man kan döpa favorittråden till något som man associerar med informationen i tråden.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du Erik sammanställer listan allteftersom det kommer synpunkter och postar den regelbundet här så man ser att förslagen inte "förvsinner".

 

Problemet är väl att Erik aldrig gör något som har med eforum att göra. Han är moderator i "Diskutera Eforum" men har väl aldrig flyttat en enda felaktig postning. "Fördelen" är väl att man kan vara precis hur elak som helst mot Erik för han bryr sig exakt 0. Jag har provat att provocera honom genom att vara lite "smått elak" men inte en reaktion.

 

Om det finns en önskan från IDGs sida så är det bara att droppa mig ett mail så skapar jag en tråd som lite löst tar upp det som diskuterades (det blir min version av mötet men Erik kan ju fylla på).

Skrev jag innan Erik postade sitt inlägg 13:46 Har Erik reagerat? Gissa två gånger. Är jag förvånad? Gissa två gånger? [Ledtråd, det är samma svar på båda frågorna och det är inte Ja].

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch nu har jag legat vaken hela natten och funderat på hur jag ska gissa, kan du inte ge mig fler ledtrådar? ;)

 

Hmmm, då kanske man skulle ropa på de som bygger nästa version av Eforum istället, de borde registrera sig och kolla upp alla ideer och förslag som trots allt skrivs ner här. Det är ju gratis!

 

Skulle NÅGON visa intresse av att samla på sig ideer (d v s vara lite synlig själv) skulle nog ideerna komma rätt snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kom på en idé.

 

Här finns många duktiga medlemmar på Eforum. Tänker på Anjuna Moon som hjälpte till med smileys, KOD-knappen, LOG-knappen och CITAT-knappen i inläggsrutan här.

 

Kan vi inte eller IDG utse någon sådan kille eller flera, som kan ta sig an utvecklingen av Eforum? IDG får gärna pröjsa ersättning, men det är ju ett sätt för Eforum att utvecklas.

 

Föreslås någon utveckling på Eforum, så kan killarna här som har hand om det bolla det med Erik. Godkänner han det så utvecklar dom våra önskemål.

 

Ett förslag bara. Eforums utveckling verkar stå lite still. Håller med om det, men min idé kan ju sätta lite fart på det hela. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iden är god Stefan men jag reserverar mig för att kommunikationen skall gå via Erik, citerar mig själv

 

Problemet är väl att Erik aldrig gör något som har med eforum att göra. Han är moderator i "Diskutera Eforum" men har väl aldrig flyttat en enda felaktig postning.

 

Övriga IDG medarbetare som jag har haft kontakt med är väldigt lätta att ha att göra med t ex så svarade Bo Nordin (chef red MD) på e-post fast han var hemma och sjuk. Inte heller Robert Brännström (chef red idg.se) är det några problem att få svar från.

 

"Diskutera Eforum" skulle vinna mycket på att du eller Cecilia tog över som mod (eller vilken som av befintliga mod, alla är bra).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Visst, instämmer i att kommunikationen ska gå via Erik. Det är han som har hand om det tekniska ansvaret på Eforum och är Admin här. Vet inte vad han sysslar med, eftersom responsen tar lång tid eller helt uteblir.

 

Om Erik har mycket att göra, så borde kanske någon annan på IDG ta hand om Eforum istället. Synd att ett sådant bra forum som Eforum ska bli eftersatt.

 

Förlorar inte minst medlemmar på det sättet.

 

NWM skrev:

"Diskutera Eforum" skulle vinna mycket på att du eller Cecilia tog över som mod (eller vilken som av befintliga mod, alla är bra).

 

Absolut, det här forumet har mycket att vinna på det. Fast moderatorer är ju en sak som går via Erik också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad han sysslar med, eftersom responsen tar lång tid eller helt uteblir.

Jag har för mig att han skrev att han studerade för tillfället, så det var bättre att skicka till hans gmail-adress än till IDG-adressen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Vet inte vad han sysslar med, eftersom responsen tar lång tid eller helt uteblir.

 

Jag har för mig att han skrev att han studerade för tillfället, så det var bättre att skicka till hans gmail-adress än till IDG-adressen.

 

Oki, det stämmer. Minnet sviker ibland. :-)

 

Undrar om anmälningarna i "Diskutera Eform" också går dit?

...till hans Gmailadress, menar jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns många duktiga medlemmar på Eforum. Tänker på Anjuna Moon .... Kan vi inte eller IDG utse någon sådan kille eller flera, som kan ta sig an utvecklingen av Eforum?

Extrajobb tackar jag aldrig nej till, speciellt nu när jag håller på att helrenovera kök och badrum, så finns intresset finns jag på bara ett e-mails distans (och ett par kvarter från IDG för den delen)

 

Tack för de vänliga orden förresten! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två saker jag gärna vill se ändrat på eforum.

 

1.) Vanliga frågor som ställs om och om igen typ:

'Min dator startar inte vad ska jag göra?"

"Min dator har spyware vad ska jag göra?"

"Xp hittar inte min hårdisk vad kan jag göra?

 

Jag verkar dock inte vara ensam om att ha uppmärksammat det här.

 

Jag håller också med Stefan Eklinder som menar att vissa forum här har en hel del av dessa återkommande frågor medan vissa inte alls har det.

En del ideér på hur detta kan lösas har ju kommit fram, jag har själv inte direkt någon bättre idé än dom som redan presenterats.

 

2.) Jag som använder Opera kan inte använda kod, citat, smileys, färger med mera. Varför fungerar inte detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som använder Opera kan inte använda kod, citat, smileys, färger med mera. Varför fungerar inte detta?

Jag skickade en Opera-uppdatering av tagg-scriptet till Erik förra året tror jag, men den verkar ha försvunnit i julstöket =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...