Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa dokumentgenererare på webb


Vanjis

Rekommendera Poster

Jag ska göra ett formulär på en websida där alla medlemmar ska kunna fylla i sina uppgifter i de olika fälten. Sedan ska dessa uppgifter läggas på rätt ställe i ett dokument som följer en viss mall. Ett dokument per medlem.

 

Det färdiga dokumentet ska sedan kunna skrivas ut som det är.

 

Alla dokument ska sparas i en databas och varje fält i dokumenten ska vara sökbara. Det ska gå att ladda upp ett formulär för ett redan existerande dokument och redigera i efterhand.

 

Jag har aldrig hållit på med varken ASP eller databaser. Jag kan lite C# och har Visul Studio 2005.

Jag är tacksam om någon kan komma med förslag på hur jag ska gå tillväga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ta en liten annan approach...

Spara de inmatade värdena i en databas och skapa dokumenten "on the fly" vid hämtning istället. Då blir det dels mycket enklare att göra sökningar samt att hantera eventuella framtida ändringar i dokumentmallen.

 

Vidare säger du inte vilket format dokumenten skall vara i (word/Office XML/pdf/etc) så någon mer exakt lösning ger jag mig inte in på. :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Det låter bättre.

 

Helst vill jag att det för varje användare skapas ett worddokument enligt en given mall.

 

Det är väl inte fel börja med att skapa en asp.net sida med ett antal fält som användaren ska fylla i? Jag har börjat med ett test och har egentligen bara kommit dit än så länge.

Jag ska läsa på lite till sen kanske jag återkomme rmed vidare frågor. Känns som jag kan för lite för att kunna ställa konktera fårgor nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att testa överföringen till databas lite eftersom jag aldrig gjort något liknande tidigare.

Jag har tre fält som användaren kan fylla i. Om användaren har sparat en profil sedan tidigare ska dessa uppgifter komma upp i fälten då för- och efternamn anges.

 

Jag har påbörjat en kod för hur jag vill/tror att det ska fungera. fornamn och efternamn är textboxar. Fornamn[] och Efternamn[] är påhittade och är tänkta att innehålla samtliga användares för- resp efternamn.

 

protected void oppna_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       //hur får jag antal?
       for (int i = 0; i < antal; i++)
       {
           //om alla anvädare lagras i databasen som i en matris??
           if (fornamn.Text==Fornamn[i] && efternamn.Text==Efternamn[i])
           {
               //visa formuläret med denna persons tidigare angivna text
           }
           else
               Label1.Text = "Du har inte lagt in en profil tidigare.";
       }
   }

 

Hur får jag till detta? Jag har installerat microsoft SQL 2005 Express edition men har aldrig använt den.

 

Jag har också en knapp "spara" som ska lagra uppgifterna i databasen.

Hur bör koden för den knappen se ut?

 

Jag blir väldigt tacksam om jag kan få några tips på vägen.

 

/Vanja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...