Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storlek på HD beroende av kontrollerkort?


Dafvid F

Rekommendera Poster

Jo, gamla datorer klarar ju inte dagens stora hårddiskar...

 

Jag undrar om man kommer runt problemet om man köper ett nytt kontroller-kort.

 

Jag har en gammal dator och jag vet att moderkortet klarar max 120 GB. Den datorn tänkte jag ha som filserver och tänker då köpa en nytt SATA-kontrollerkort (eller ev. IDE) och en 500 GB HD. Går det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken kommer inte att bli något problem men det finns en liten risk att det kan bli problem att boota från den om du har ett riktigt "stenåldersbios".

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

 

Såg i en annan tråd att man tydligen kan ha större diskar än bios klarar som slave (om man kör xp). Är detta något som du/någon kan bekräfta? För i så fall kan jag ju slänga in en 500 GB IDE-disk som slave!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du använda en större disk än vad bios klarar bara du inte kör den som boot disk och du har XP med minst SP1. Men då måste XP i sin helhet (nästan) ligga på disken som du bootar i från.

 

Om du skaffar dig en ny SATA kontroller (några hundralappar och uppåt) så behöver du bara i värsta fall lägga några systemfiler på den gamla disken (t ex boot.ini, ntdetect.com, ntldr) men XP lägger du på den nya disken med allt vad det innebär i bättre prestanda. Om det är en server som startas om väldigt sällan så borde du kunna använda dig av en CD att boota från och ha XP på disken.

 

När jag skrev att det kan bli problem att boota från den nya disken så satte jag liten risk med fetstil. Tror att det kommer att funka utmärkt men jag vet inte vad du har för bios så jag tyckte det var bäst att kasta in den brasklappen.

 

Jag tycker att du skall satsa på en SATA kontroller. Billigare än så här blir det nog inte http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301536 men jag skulle lägga till och köpa något i stil med detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310629

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...