Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-out sönder!


libido

Rekommendera Poster

Hej, jag köpte ett dyrt grafikkort för ett tag sedan:

 

XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450Mhz, PCI-Express, Dual-DVI/ViVo

 

På något sätt har tyvärr tv-out slutat fungera och jag är verkligen beroende av att kunna ha datorbilden på min TV. Jag undrar nu vad jag har för alternativ utan att det kostar skjortan.

 

Grafikkortet är av SLI-typ så jag kan köpa ett till (eller?) och koppla med det nya grafikkortet? Detta vill jag helst slippa eftersom kortet är dyrt och verkar inte säljas på så många ställen längre.

 

Om det är SLI - kan man då köpa ett annat grafikkort av billgare typ och det fungerar eller måste det vara ett likadant kort?

 

TV-kort är endast för att se på TV på datorn eller? Finns det TV-kort (eller andra kort) där man kan föra över datorbilden till TVn utan att behöva ta ut grafikkortet?

 

Av naturliga skäl (kortet kostade väl runt 7000 kr) vill jag inte köpa ett billigt grafikkort att byta med bara för att få tv-out.

 

Jag hoppas nu på förslag från er vad jag kan hitta på, väldigt tacksam för svar.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt har tyvärr tv-out slutat fungera och jag är verkligen beroende av att kunna ha datorbilden på min TV.

Hur lyckades du med detta? Det är visserligen inte så särskilt svårt men det är ändå ganska sällsynt att TV-ut funktionen slutar fungera.

 

TV-kort är endast för att se på TV på datorn eller?

I princip ja. Finns några få med TV-ut men dessa tror jag visar det som kortet spelar upp snarare än agerar sekundära skärm som ett grafikkort gör. Dessa kostar dessutom en del och jag vet ärligt talat inte om det finns några kvar på marknaden...Var något år sedan jag såg ett, fast jag har inte direkt letat på sistone.

 

Av naturliga skäl (kortet kostade väl runt 7000 kr) vill jag inte köpa ett billigt grafikkort att byta med bara för att få tv-out.

Garanti? Eller är det givet att det är ett användarfel som skadat TV-ut funktionen?

 

SLI - inget att säga om det.

 

Vad för TV? Kan man hoppas att det är en stor platt skärm med DVI/HDMI/VGA ingång? Skippa då TV-ut

Och - långsökt:

Dubbla DVI + TV-ut har gett problem tidigare. Ett problem med TV-ut tidigare här på eforum löstes genom att enbart använda ena DVI-kontakten och det spelade även roll vilken av DVI-kontakterna som användes.

Verkade som om grafikkortet enbart klarade två skärmar, DVI+TV eller DVI+DVI, samt att ena DVI-kontakten och TV-ut delade på någon krets.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur lyckades du med detta? Det är visserligen inte så särskilt svårt men det är ändå ganska sällsynt att TV-ut funktionen slutar fungera."

 

Du har hjälpt mig tidigare Monshi, här kan du läsa bakgrunden till det hela:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=860067#860228

 

Garanti? Eller är det givet att det är ett användarfel som skadat TV-ut funktionen?

 

Jag tror det finns garanti kvar (kortet är 10 månader gammalt) så jag ska maila dem jag köpte det av och fråga om jag har rätt till ett nytt grafikkort.

 

Vad för TV? Kan man hoppas att det är en stor platt skärm med DVI/HDMI/VGA ingång? Skippa då TV-ut

 

Tyvärr har jag en tjock-TV på 32" som bara har scart-ingång så det är inget alternativ :(

 

Dubbla DVI + TV-ut har gett problem tidigare. Ett problem med TV-ut tidigare här på eforum löstes genom att enbart använda ena DVI-kontakten

 

Här förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag använder inte någon av DVI-kontakterna (vad jag vet) =)

 

I vilket fall som helst, jag ska maila leverantören och se vad dem har att säga om det hela. Tack för hjälpen så länge i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du SÄKER på att det är grafikkortet som gått sönder?

 

Vad jag erfar så brukar det faktiskt vara följande problem som ställer till det:

 

* Glappkontakt. Funkar verkligen alla kontakter "hundra"?

 

* Fel inställningar i nVidias "kontrollpanel"/drivrutiner. (ATi/Radeons krånglar lika ofta!)

 

* Annan programvara i datorn som KANSKE ställer till det, genom att "disablea" (stänga av) TV-utgången. Finns vissa "DVD-spelare" som för att vara "snälla mot hollywood" stänger av TV-OUT när dessa spelare aktiveras.. (Finns annan programvara också, men för att inte göra en bok av ett inlägg, begränsar jag mig lite.. ;)

 

Good Luck!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det inget mjukvaruproblem, har varit noga med att kolla det men med följande i åtanke är det i princip uteslutet att det är något annat fel än på grafikkortet:

 

1. Det har fungerat på datorn innan (med samma DVD-spelare inkopplad osv)

2. Tv-out slutade fungera i en period då det åskade mycket (har också för mig att jag hörde något konstigt ljud bak på datorn en kväll när det åskade också)

3. Jag har testat samma kablage på en annan dator och där fungerade kommunikationen mellan dator-TV felfritt.

 

Det enda jag kan tänka mig, vilket dock är långsökt, är om det är några drivrutiner som installerades som störde kommunikationen men det är ytterst osannolikt med tanke på ovanstående faktum :)

 

Men tack ändå för försöket att hjälpa mig, detta problemet är verkligen irriterande.

 

Kan även tillägga att jag ännu inte fått svar från tillverkaren om mitt problem faller under garantin eller inte. Under tiden mottar jag tacksamt alla tips som kan hjälpa mig att visa datorbilden på TV:n <:)

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag lite hjälp så vore tacksam om Monshi eller någon annan som är insatt i ämnet kunde svara.

 

Mitt nuvarande grafikkort är ju utrustad med SLI-teknik - kan jag då köpa ett annat grafikkort med SLI-teknik (hittade ett på pricerunner för 500 kr) med tv-out och de båda skulle fungera felfritt tillsammans? Jag skulle kunna koppla det nya, billiga grafikkortet till TVn och det skulle fungera att visa datorbilden?

 

Mitt nuvarande grafikkort är som jag skrev i första kommentaren ett XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450Mhz, PCI-Express, Dual-DVI/ViVo

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte hjälpa dig med det. Hoppas RN eller Stålis läser denna tråd... Det vet mer om detta.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är dessvärre ingen expert heller på SLI, tror att Matatonmannen använder SLI (?), men det finns alltid hjälp att leta upp. Och tyvärr verkar det inte vara en bra idé att blanda olika typer av gpu:er, det stödjs inte i SLI, det enda du kan göra är att blanda samma gpu men från olika tillverkare (innan var det tvunget att vara exakt likadana kort). På SLI Zone hittade jag följande:

 

Can I mix and match graphics cards?

In order to provide optimal symmetric scaling, SLI technology requires the NVIDIA GPUs to match. For example, a GeForce 7800 GTX must be paired with another GeForce 7800 GTX. Likewise, a GeForce 6600 GT must be paired with another GeForce 6600 GT. However, using the latest Release 80 or later graphics drivers, NVIDIA GPUs sold by different manufacturers can be used together in an SLI configuration. For example, a GeForce 7800 GT from vendor ABC can be matched with a GeForce 7800 GT from vendor XYZ.

http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#c3

 

Men annars ska SLI funka på TV-out:

Can I output to my TV or HDTV in SLI mode?

Yes. New with Release 80 graphics drivers, high definition televisions up to 1080i resolutions as well as standard definition televisions are supported in SLI mode.

http://www.slizone.com/page/slizone_faq.html#s10

 

Men är inte fabriksgarantin på 24 månader? Kontakta tillverkaren och kolla!

 

/m

[inlägget ändrat 2006-12-07 03:59:51 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...