Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta ut ett ID från en kombobox


mitmit

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har två tabeller i min databas där jag skulle vilja att den ena tabellen tar emot en primärnyckel från en annan tabell.

 

Jag vill visa Kundnamn från tblKund men vill lagra KundID från tblKund i tabellen tblBestallning . Detta skulle jag vilja göra genom att man väljer kundens namn i en kombobox och sedan när man tycker spara så sparas KundID ner istället.

 

Men vad behöver jag`göra då? Om jag inte har fel så förstår inte min kombobox att det finns ett KundID då jag har knutit Kundnamn som datasource som visas för användaren. Det blir tyvärr för svårt för användaren att komma ihåg vilket KundID varje kund har.

 

Hoppas ni förstår min fråga, annars hoppas jag ni hör av er.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju i en databound combobox möjlighet att ange såväl Display Member som Value Member. Använd id-fältet som Value Member helt enkelt,

 

EDIT: Kan tillägga att jag personligen sällan använder databinding då det resulterar i just sådana här begränsningar. Jag föredrar att läsa in data manuellt och skapa egna klasser för varje tabell. Sedan lägger jag in instanser av dessa klasser i mina listor istället för enstaka värden. Något du skall fundera på kanske?

[inlägget ändrat 2006-12-03 19:58:44 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2006-12-03 19:59:26 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...