Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låta användaren dra och klicka.. hur?


Djiodis

Rekommendera Poster

Hej,

Jag försöker göra något lite mer interaktivt i flash.

Hade tänkte mig att ha ett objekt som sedan användaren ska dra till rätt plats och sedan klicka på tre gånger när användaren dragirt och klickat så ska "flash-filmen" fortsätta.

Någon som förstår hur jag menar? Hoppas det för jag kommer inte fram till det själv. Tänkte att objektet kunde vara en knapp men kan man dra i knappar??

Vore jätteglad om någon kunde ge mig lite tips på hur man kan göra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i kombination med actionscript så kan du göra det

skriv in detta till knappen:

on (press) {
startDrag("");
}
on (release) {
stopDrag();
}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret!!

 

Två till frågor:

Hur vet jag att användaren dragit knappen till rätt plats?

Hur vet jag att han sedan klickar på den låt säga tre gånger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag att han sedan klickar på den låt säga tre gånger?

 

var tryckt=0;
on (press) {
if (tryckt <= 3) {
startDrag("");
tryckt++;
trace(tryckt)
}
}
on (release) {
stopDrag();
}

 

"tryckt" kmr att ta reda på hur många ggr man har tryckt

 

Hur vet jag att användaren dragit knappen till rätt plats?

 

den kmr jag inte ihåg riktigt hur man gör, bara med en om väg..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Helt schysst!

Jag har en bok om flash som jag kollar i men där står det inget om sådana här saker.

Hur får jag filmen att gå vidare? Jag provade att skriva in nextFrame(); efter stopDrag(); för jag tänkte att det borde ju kunna hända två saker på on (release). Men det fungerade inte. Fast egentligen så vill jag ju inte att filmen ska fortsätta förän man dragit till rätt plats OCH klickat tre gånger.

Om någon vet detta.. ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökte o försökte... till slut fick jag till det :)

 

ha denna kod i den "movieclip" du ska dra:

[color="#006400"]var tryckt=1; // detta ska vara i lager, inte i knappen[/color]
on (press) {
if (tryckt <= 3) {
startDrag("");
tryckt++;
trace(tryckt)
}
}
on (release) {
stopDrag();
// det "blåa" är namn på "movieclip"
if (_root.[color="#0000ff"]dra[/color], hitTest(_root.[color="#0000ff"]traff[/color])) {
trace("ja")}
else 
trace("nej")
}

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

Nu ska vi se om jag har förstått det hela rätt. (Tror inte det eftersom det inte riktigt fungerar för mig)

Det ser ju ut i koden som om man inte ska kunna dra förän man har klickat men det är ju jag som tolkar..

 

Jag antar att "dra" är namnet på min knapp och "traff" är namnet på den plats där jag vill ha knappen. Min "traff" är ett movieclip och min "dra" är en knapp. Provade att ha båda som knappar men det blev samma resultat.

Det som händer när jag kör det hela är att jag kan dra knappen men när jag släpper så kommer det upp en ruta med 'output' där det står nej NaN Jag har provat att klicka tre gånger både efter och innan jag dragit knappen men jag får hela tiden samma resultat.

 

Vad är det jag gjort fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det var det som jag fasnade på förut.

 

Jag antar att "dra" är namnet på min knapp och "traff" är namnet på den plats där jag vill ha knappen.

 

Precis!:thumbsup:

 

 

nu till orsaken:

traff kan vara movieclip.

 

om "dra" ska vara knapp så ska startdrag vara

startDrag(dra);

 

om "dra" är movieclip:

startDrag("");

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tålamodet,

Jag gör fortfarande något fel. För nu kan jag överhuvudatgaet inte dra knappen oavsett om jag klickar på den eller inte.

 

Har ett eget lager där jag skrivit in var tryckt=1;

Sedan skrev jag in resten av koden i knappen i knappen-lagret på den frame där jag vill det ska hända. Kan ju tilägg att jag satt in ett stop i ett annat lager för att stoppa filmen för denna händelse i väntan på att man ska göra "rätt sak" dvs. dra knappen till rätt plats och klicka tre gånger.

 

Men nu händer absolut ingenting.. som sagt.. förutom att output säger nej en väldig massa gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, håller fortfarande på och klurar.

Funderade lite på det här med if (_root.dra, hitTest(_root.traff)

Jag har ersatt namnet dra med namnet på min knapp som jag drar. Och traff med namnet på det movieclip där jag vill att knappen ska stanna.

Bör "dra" vara ett movieclip är det därför det inte funkar??

 

Men om jag ändrar "dra" till movieclip så kan jag inte dra.. vare sig jag har startDrag(""); eller startDrag("");

eller startDrag(); (<- alltså knapp är namnet på mitt movieclip)

 

Skulle vara jättesnällt om jag fick lite mer hjälp.. har kört fast.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag skriver.. men ville bara säga i alla fall att problemet är löst.

Istället för att använda gotoAndPlay(2); så skrev jag _root.gotoAndPlay(2); Då fungerade det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...