Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur vet jag vad jag har för moderkort??


idaevelin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en bärbar dator (Fujitsu Siemens) och har problem med att installera en ny hårddisk (då min gamla lagt av).. Har läst detta på komplett.se:

 

"a) Sätt i den diskett som medföljer moderkortet märkt "S-ATA driver" eller något liknande, fortsätt sedan till steg c. Om en sådan diskett inte medföljde, ladda ned "S-ATA Drivers" från moderkorttillverkarens webbsida och fortsätt med punkt b.

B) Packa upp dessa och spara på diskett.

c) Starta Windows-installationen och tryck på F6 precis i startskedet (När det på skärmen står "Tryck F6 för att installera SCSI eller Raid-enheter"). Tryck därefter på tangenten "s". Windows frågar nu efter diskett. Sätt då in den diskett du tidigare kopierat drivrutinerna till.

d) Windowsinstallationen fortsätter nu som vanligt."..

 

Nu undrar jag alltså hur jag ska veta vad jag har för moderkort?

Tacksam för hjälp snarast!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är en märkesdator, som Fujitsu Siemens, så finns drivrutinerna med all säkerhet på datortillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bärbara datorer så behöver du inte veta vad du har för moderkort. Utan vilket modellnummer du har, därefter tittar på på tillverkarens hemsida för just din modell. Där finns drivers och eventuell programvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte vill ladda ner ett betalprogram som Everest men det finns bra gratisprogram som talar om vad du har i datorn. Prova det behändiga www.cpuid.com/cpuz.php. Klicka under Download Latest version. Där bör du få reda på tillverkare och modell på ditt moderkort. Kanske kan du annars öppna din bärbara dator och se efter vad det står på etiketten till moderkortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fujitsu-Siemens verkar ha glömt att de som har min datormodell kanske behöver uppdateringar.. Det finns ingenting att använda på deras hemsida när det gäller min dator. Irriterande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är det stora kort där nästan alla funktioner finns, men för en bärbar märkesdator så tror jag knappast att du kan hitta några drivrutiner någon annanstans än på Fujiutsu Siemens webbplats.

 

Är det samma dator som i din gamla tråd?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=884526

För eftersom du där skriver att datorn flera år gammal, så lär det väl knappast vara en SATA-disk för det har väl inte funnits i mer än 2 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte vill ladda ner ett betalprogram som

Everest

 

Denna version som jag länkar till är en äldre version som inte

längre vidareutvecklas av Lavalys och därför är gratis att

tanka hem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ju inga drivrutiner att hämta till min datormodell överhuvudtaget på Fujitsu-Siemens hemsida..

 

Okej, ja jag kanske har missförstått allting.

Hårddisken som jag försöker få att fungera i min gamla dator är en Toshiba 80GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5".

Problemet är att hårddisken "inte finns", varken i Setup(F2i början när man startar datorn) eller senare när installationsprogrammet för windows sätter igång..

 

Eftersom jag inte kan mycket alls blir jag alldeles virrag av allt detta. Undrar hur jag ska gå vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken du vill använda är av typen IDE ATA, inte av typen SATA som Kompletts beskrivning handlar om. Din typ behöver, så vitt jag vet, aldrig några särskilda drivrutiner.

 

Har inga fler idéer än de som NWM skrev i din förra tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...