Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer minne till en Toshiba Sattelite?


JBear

Rekommendera Poster

Jag har en väldigt duktig dotter som jobbar med illustrationer. Ikväll såg jag henne sitta i tio-15 minuter för att vänta på en tif-rendering på sin laptop. (I Adobe Photoshop 7).

- Går det så där långsamt hela tiden? undrade jag.

- Mmm jag är van, sa hon.

Men så ska det ju inte vara! Hur och vad sätter jag i hennes Toshiba Sattelite SA10-S103 så den arbetar snabbare?

Extraminne alltså (byta processor är väl ingen idé..?

 

Gärna svar innan jul - ska bli julklapp i så fall, mera minne alltså.

Mvh!

 

PS Konstigt nog hade Toshiba inget svar på sin hemsida... Datorn är väl tre- kanske fyra år, men SÅ borta är den väl inte...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte en minnesuppgradering är hela lösningen, dessutom tror jag det är svårt att hitta minne till den.

 

Jag tror det vettigaste är att på nåt sätt få henne att byta dator så att hon kan utveckla sin kreativitet på ett bättre sätt, risken är att man tröttnar om det går för långsamt och varje musklick tar 5 minuter.

 

Bärbara datorer har ett någorlunda hyffsat pris idag, jämfört med bara för några år sedan. Men som julklapp är det kanske lite väl häftigt ändå, men man kanske kan kombinera det med att hon inte får nån julklapp de kommande 7 åren....? :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om mer minne hjälper för att göra Photoshop snabbare, men lämpligt minne brukar man kunna hitta genom att köra en minneskonfigurator, finns t ex här:

http://www.prisjakt.nu/minneskonfigurator.php

 

Vet du hur mycket minne som sitter i den nu?

Har du möjlighet att komma åt den och installera ett program för att kolla?

Det är ju viktigt att det verkligen finns en tom minnesplats i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah det där låter som en omöjlig kombination, tif-rendering i Photoshop 7 med en lite äldre bärbar dator som har gissningsvis max 512Mb minne.

 

Tror inte att mera minne kommer att hjälpa till speciellt mycket för det är nog grafikkortet och processorkraften som sätter käppar i hjulen i erat fall. Grafikkorten i de lite äldre bärbara datorerna brukar ju minst sagt vara rätt svaga.

 

Skulle ni inte kunna köpa en stationär dator itstället ? Kolla på komplett.se eller nån annan datahandel där man kan konfigurera sin dator själv till et bra pris. Annars får ni nog köpa en ny bärbar för hur mycket pengar som helst för att slippa vänta flera minuter.

 

Vill du absolut ha mera minne så kolla på Tradera eller Blocket, där dyker det upp minnen med jämna mellanrum.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag lurar på en nyare dator och sen inga klappar på sju år, för jag har förstått att dom billigaste bärbara inte fixar sånt här speciellt fort.

Komplett.se ska jag se på nu, tack igen alla tre för bra tips!

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...