Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel i ASP

Zhiyu

Recommended Posts

hejsan, jag haller pa med ett projekt at ett företag. De far varje vecka ett excel-ark fran huvudkontoret i Tyskland med uppdateringar pa deras varusortiment, priser, etc, ca: 1000 produkter.

Nu har jag fatt i uppdrag att göra en sida där de kan söka pa artikelnummer, benämning osv. Nu är det sa att jag aldrig har hallt pa med Excel tillsammans med ASP, utan enbart Access. Nagon som vet hur man t.ex. adresserar en kolumn/cell i Excel ? typ <%=Recset("????")%>

Tacksam för svar.

så vitt jag vet går det inte att jobba mot excel på det sättet med ASP, såvida du inte har någon specialgjord serverkomponent som klarar det. det enklaste tror jag också är om du exporterar allt till en accessdatabas. det är mycket lättare än det låter.

mvh, Ricardo Guillén

Tack för svaren.

Men om de får ett nytt excel-ark varje vecka ... måste inte de importera det manuellt då ? om så är fallet går inte företaget med på det, deras krav var att det skulla vara minimalt jobb för dem. Har dock hittat ett schysst program som kan sköta det ... ASPdb.

Problemet är att det kostar pengar...

Det går inte att göra i vanlig ASP alltså ?

/Yu

Det går alldeles utmärkt att använda ett excel ark istället för en datadas med ADO, tyvärr hittar jag inte informationen hur man kopplar upp sig mot det, men jag har för mig att det funnits information om det på forumet...

annars råder jag dig till att leta upp en bra bok om ADO i någon bokaffär där står det säkert...

- Magnus

Jonas Wikström

Hejsan!

Som tidigare skrivits går det alldeles utmärkt att använda en Excelfil som en databas på samma sätt som exempelvis en Accessdatabas. Varje blad i din Excelfil agerar i detta fall en tabell och varje kolumn är precis som i en vanlig databas. Första raden i kolumnen anger dess namn.

För att komma åt databasen är det bara att sätta upp en ODBC koppling till denna, har du inga finns nya ADO att hämta ner från Microsoft's hemsida.

OBS! Se till att du har rättigheter som Webanvändare att läsa ochg skriva till filen annars blir det fel...

>> Jonas

Hej, tack för all hjälp. Har testat lite nu. Det verkar funka ganska bra. Fast jag kan inte få bladen i excelfilen att agera som en tabell. T.ex. har jag döpt ett blad till testexempel. Då funkar inte satsen

sql="SELECT * FROM testexempel"

om jag däremot definierar en mängd typ

sql="SELECT * FROM A1:G10"

dvs kolumn A cell 1 till kolumn G cell 10, då funkar det. Men jag vill att sidan ska läsa hela bladet.

Någon som kan lösa problemet ?

Jag har bestämt mig för att importera allt till en accessdatabas istället. Hört att excel bara stödjer en användare ? Stämmer det ?

Här är iaf excelkopplingen

<%

Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

conn.Open "excelfilen"

Set recset = Server.CreateOject("ADODB.Recordset")

%>

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...