Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stapeldiagram, diagram i diagram

Zeeke

Recommended Posts

Jag håller på med ett stapeldiagram.

- I varje stapel finns två värden med hur många som är rätt och hur många som är fel.

- Den totala höjden är totalt hur många.

- Varje stapel representerar en månad.

-Varje diagram innehåller ett år

- samma värdestaplar

De två diagram som jag nu har ska sammaföra på ett. Helst ska det äldsta diagrammet ligga skyggat längst bak så man bara kan antyda det. Går detta att göra. Provade att använda placera diagram i diagram i Excel03 men då verkar det inte som kan justera opacitet eller få bakgrunden genomskinligt. Går inte detta så skulle jag vilja att man kan lägga månadsstaplarna från varje år jämte varandra.

Kan någon vänlig person ge mig en liten puff i ryggen så jag kommer en liten bit på vägen. Har testat fram och tillbaka länge nu. Verkar som mina små kunskaper i excel inte räcker till.

/Kent

Känner inte till "placera diagram i diagram" (för modernt). I excel 2000 skulle jag ha gjort så här

Gamla diagramet.

1. Lås axlarna så att det blir samma storlek i båda diagramen

2. Ändra teckenfärgen till vitt

3. Ta bort/ändra färg på alla streck.

4. Lägg en vanlig fyrkantig figur över diagramet, ta bort kantstrecken och ändra förgen till vit/halvtransparant.

Nya diagramet

1. Lås axlarna/storlek så att båda diagramen "passar"

2. Dubbelklicka och ändra mönster/yta till ingenting. Gäller både "diagramyta" och "ritytan" precis bakom staplarna

Lägg ihop. Eventuellt blir du tvungen att trixa med z-ordningen. Högerklicka och välj "ordna" eller "längst fram/bak" tills det blir rätt. Förskjut diagramen lite grand i sidledd.

(se bild)

Tycker du att det blir fullt/svårt så får du göra en ganska trixig variant med 4-kolumner, typ

[log]

___________Rätt__Fel__Rätt___Fel

Jan__2005_____5___4__________

_____2006______________6_____7

feb__2005_____1___2__________

_____2006______________3_____8

...

[/log]

____ skall föreställa tommrum :-)

Du blir tvungen att joxa runt med stapelfärger så att Rätt ger samma färg båda åren osv

[bild bifogad 2006-12-01 16:33:34 av MH2]

891620_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...