Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med sata2 hdd och/eller sata dvd


nazdaq

Rekommendera Poster

jag har köpt en dator, allt monterat och klart nu MEN när jag ska installera windows hittar datorn inte några drivrutiner. vad kan detta bero på och hur ska jag åtgärda detta? behöver ni mer info? isf vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinen som (för vissa moderkort) behövs för SATA kontrollern brukar följa med moderkortet alternativt så får du hämta den från moderkortstillverkarens webbplats.

 

Du lägger den på en diskett och när du får möjligheten i början av XP installationen att trycka F6 för att lägga till SCSI drivrutiner och liknande så gör du det och stoppar i disketten.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan floppy blir det krångligt, du får göra en ny XP skiva och på den inkludera drivrutinen. Men som sagt det är ingen nybörjar grej precis. Söker du på eforum så tror jag att du kommer att hitta ett inlägg där martonmannen beskriver hur man gör. Men det enklaste är att du köper dig en floppy som du ansluter lite provisoriskt just under installationen.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Utan floppy blir det krångligt, du får göra en ny XP skiva och på den inkludera drivrutinen. Men som sagt det är ingen nybörjar grej precis. Söker du på eforum så tror jag att du kommer att hitta ett inlägg där martonmannen beskriver hur man gör.

 

Du syftar på den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=599705#600419

 

:-)

 

Ser inte lätt ut, men har å andra sidan inte provat.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska nog inte prova :) jag är inte så bra på det här med drivrutiner och installationer... men är det någon av dom här driversen som är till SATA2 som jag ska lägga över på diskett? http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

beror det på mitt operativsystem om jag ska ha 32bit raid eller 64bit?

[inlägget ändrat 2006-11-30 20:39:40 av nazdaq]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte lätt ut, men har å andra sidan inte provat.

Så svårt vill jag inte påstå att det är men det är lite "juggligt" (juggligt=besvärligt, tråkigt, sånt som man helst inte vill göra) och lönar sig väl egentligen bara om det är några maskiner som man skall installera på. Annars i men en floppystation vilket inte tar många minuter att koppla in lite provisoriskt.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. floppyin instalerad.. men det kommer upp ett medellande som säjjer: No systemdisk, booting from harddisk.. och sen händer inget mer

vad nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nazdaq skrev:

ok.. floppyin instalerad.. men det kommer upp ett medellande som säjjer: No systemdisk, booting from harddisk.. och sen händer inget mer

vad nu?

 

Du får trycka F6 under installationens blå period. SATA ska installeras som SCSI-enheter. Håll ögonen på texten längst ned i det grå fältet.

 

Stoppa in disketten när du blir ombedd. När SATA-drivrutinerna är installerade fortsätter installationen som vanligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-30 21:46:14 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nazdaq skrev:

hänger inte riktigt med nu men det kommer inte någon blå period alls, även om win xp disken är i

 

I installationens början är den informationen mest mot blå bakgrund. Det är det jag kallar för "blå period".

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nazdaq skrev:

det är det jag menar. xp skivan bootar inte alls

 

Har du CD/DVD:n som första boot(start)alternativet i BIOS?

 

Gå in i BIOS och ändra så att din CD/DVD blir först i listan där. Spara och avsluta BIOS - inställningarna. Ha gärna XP-cd:n i, så startar datorn om när du kommit ut ur BIOS, och startar (bootar) på XP-cd:n.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar!!! måste bara säjja att jag älskar dej just nu :) fortsätt hjälpa folk så gott du kan för det är du mästare på! tack så mycket för hjälpen det är verkligen uppskattat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
nazdaq skrev:

Det funkar!!! måste bara säjja att jag älskar dej just nu :) fortsätt hjälpa folk så gott du kan för det är du mästare på! tack så mycket för hjälpen det är verkligen uppskattat!

 

Känner mig smickrad. :-)

 

Skönt att det löste sig för dig till slut.

 

Tack än en gång för allt beröm!

...alltid roligare att fortsätta hjälpa då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I installationens början är den informationen mest mot blå bakgrund. Det är det jag kallar för "blå period".

Jag tycker att det var riktigt poetiskt:thumbsup: Skall själv börja använda begreppet, tror att tråkiga installationer kan bli mer njutbara om vi använder ett varmare och vackrare språk när vi pratar om dem.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe det har du nog rätt i, nu flyter datorn på som den ska.. bara dvd spelaren som inte uppdaterar om man inte startar om datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tackar för poäng, NWM! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...