Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moment 22


.sun

Rekommendera Poster

Har en applikation gjord i ASP & MySQL som ligger hos One.com (för kunden tycker det är billigt o bra).

 

Upptäckte dock för ett tag sedan att Suns ASP-tolk inte stödjer komponenten MSXML2.ServerXMLHTTP, som jag behöver för att hämta data från en annan server.

 

Så det blev att koda om i PHP och använda file_get_contents() ist. Allt var frid och fröjd, tills jag började hårdtesta denna funktion och inser att den ibland kan vara rätt så tidskrävande - de 30 s som timeouten är inställd på räcker inte till.

 

Och eftersom One.com kör PHP i Safe mode så är det fetkört att försöka ändra denna timeout med t ex set_time_limit() eller ini_set(max_execution_time,X).

 

Inte heller lyckas jag att med flush() och ob_flush() tömma buffern innan tiden går ut, för att på så sätt vinna en ny timeoutperiod. I ASP går det dock alldeles utmärkt att förlänga timeouten...

 

Så det har blivit lite av moment 22 här: Jag kan inte använda ASP för MSXML2.ServerXMLHTTP finns inte, och jag kan inte använda PHP för timeouten är för snäv.

 

Vad göra (förutom byta webbhotell)? Finns det något annat sätt att komma runt timeoutbekymret i PHP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du file_get_contents() till? Låter orimligt att det ska ta 30 s att läsa in en fil om den inte är enorm (och i så fall borde du slå i andra begränsningar, t ex minnesanvänding), så jag antar att du läser nåt via HTTP eller liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder file_get_contents() för att skicka SMS via www.mo-sms.se, så det är deras PHP-skript som jag anropar via http med file_get_contents(). Att skicka ett SMS tar ung 1 s, så med nuvarande timeout kan jag bara skicka 30 SMS i stöten. Skulle behöva skicka bortåt 200 st...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...