Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med bildskärm till min bärbara


Henkeponken

Rekommendera Poster

hej!

 

Köpte en bärbar dator för ett par månader sedan, Har på senare tid noterat att bilden är "flammig" med små områden som är lite ljusare än de andra om man betraktar bilden med lite vinkel. det är alltså inte enskilda pixlar det är fel på, utan hela områden på skärmen det är fel på. det största är runt en kvadratcentimeter. Om man betraktar bilden framifrån så är det mycket svårt att de dessa områden. Likväl stör de mig mer och mer ju längre tiden går.

 

Har haft min laptop i en väska med en del böcker, skyddad av en bag i sånt där våtdräktsmaterial. Har varit försiktig när jag packat väskan etcetera.

 

Jag undrar lite vad felet beror på, om det går på garantin, såklart orolig att man från affärens sida skall skylla på att jag själv ställt till det, vilket jag veterligen inte har. Har också hört att det bruka vara problem med skärmreklamationer, typ pixelfel. (detta är ju inget pixelfel?)

 

tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är relativt ny dator med stor skärm så skulle jag tro att det är avtryck från tangentbordet. Ser det ut som ett rutnät med en extra stor "blaffa" där mellanslagstangenten är?

Det har blivit värre de senaste åren och det beror förmodligen på att skärmarna har blivit större och att "designfjollorna" har fått lite för mycket att säga till om. Den lilla plastlisten runt skärmen och "gummiplupparna" som styvade upp och höll distansen mellan skärm och tangentbord har krymt ordentilgt. Följden blir naturligtvis att skärmen trycks mot tangentbordet och all skit från dina fingrar hamnar som avtryck på skärmen.

 

Det enda jag kan komma på är att försöka skaffa några distanspluppar och klistra dit (dvs om det finns någonstans att fästa dom). För rengöring så brukar det fungera med skärm-våtservetter. Se bara till att skärmen verkligen tål rengöringsvätskan, kan vara ganska starka saker om servetterna är avsedda för glasskärmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en ny dator med ny skärm. Problemet är att det är inte skit på skärmen, den är alldeles ren, utan det finns liksom ljusare partier på skärmen när man tittar på den i en viss betraktningsvinkel. Har reda nengjort skärmen. Felet sitte på andra sidan, och har inget med ytan o göra! Måste vara något problem med delaminering av något plastlager eller något till bakgrundsbelysningen?

Tack ändå för visat intresse, nån som vet lite mer?

 

Tacksam för svar.

 

henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...