Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra hårddiskar i eget chassi???


MajaX

Rekommendera Poster

Har en fundering på extra hårddiskplats. Det blir fort fullt i datorchassit med de interna hårddiskarna. Vill man ha mer hårddiskar så kan man i och för sig köpa externa hårddiskar, men om man inte vill ha sånna, kan man göra på annat sätt?

 

Har sett att det finns hårddiskarray att köpa där vanliga 3,5" IDE-hårddiskar blir till en stor USB-enhet. JBOD-läge (just A bunch of disk) kombinerar två till fyra fysiska enheter till en virtuell enhet (endast en enhetsbokstav). En sådan array kostar 1290:- och är inte speciell praktisk om man inte nöjer sig med utrymmet utan vill ha ännu mer.

 

Kan man inte koppla ihop ett extra chassi fyllt med hårddiskar till sin dator?

 

En tanke jag funderat på ett tag, nu är jag inte jättehaj på det här med att koppla ihop hårdvaror, så jag undrar helt enkelt om det finns nån som vet något om det här och som kan tala om för mig hur man i sånna fall går tillväga. Man måste kanske ha något annat än ett tomt chassi och hårddiskar? Nåt kort av nåt slag...sladdar...ja finns det nån som känner till om detta är möjligt. Borde väl inte behöva bli så dyrt heller, om man redan har chassi och diskar.

 

Hur ska detta kopplas ihop om det nu är möjligt att göra på detta sätt???

 

 

/MajaX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur ska detta kopplas ihop om det nu är möjligt att göra på detta sätt???

 

Tja, kom att tänka på att sätta ihop en FTP-server och sedan skicka filer mellan sin egen dator och chassit med diskar.

 

Får säkert vara något operativsystem t ex Linux eller liknande på servern.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en början till bra idé!

Något sådant jag är ute efter, kanske inte just mängden hårddiskar, men möjligheten att på ett sådant sätt koppla ihop ett extra chassi med hårddiskar till datorn.

 

Men fortfarande går jag bet på hur jag ska få det extra chassit ihopkopplat till min dator, är det överhuvudtaget möjligt att koppla ihop det på det sättet? Och då helst för rimlig peng!

 

Hur kan jag göra det med detta Lianli-chassi?

Vad behövs förutom chassi och hårddiskar för att få allt att fungera?

 

Det finns chassin att köpa som du med hjälp av kabelförbindelse emellan kan koppla till din befintliga dator, PCI-to-PCI Extension system, se här: http://www.adlinktech.com/PD/web/PD_detail.php?cKind=FN&pid=576&seq=&id=35&sid=209

 

Tror att det kostar en bra slant och inte rymmer det 30 diskar heller...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...