Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
13lackCat

ännu ett rop på hjälp ang. komponenter till en speldator :P

Rekommendera Poster

jag undrar egentligen bara hur pass bra en 2.13ghz kommer att prestera som orginal...

Börja med att bortse litegrann ifrån klockfrekvensen då detta är en mycket gammal och förlegad mätmetod. Jag är säker på att en Core 2 "2.13MHz" hade gjort dig positivt överraskad varvid tankar om överklockning säkerligen kommer tonas ner en aning.

...och dels om jag skulle klocka upp den till 2.8 eller något i den stilen.

Har inte själv prövat klocka Core 2 – hemma har jag en sådan; i en bärbar Fujitsu – men nätet är fullt av exempel på tämligen lättsamma och lyckade klockningar av dem.

Är faktiskt ingen större anhängare av klockning. Visst har jag prövat i mina dar, och bränt sönder såväl hårddiskar som processorer och moderkort, bara för det är kul att lära sig nya saker. :) Men en ny och modern prestanda-PC ser jag litet behov av att klocka då den hur som helst har resurser som både räcker och blir över. Är det så att du dessutom satsar på 8800GTS för grafiken kommer datorn minst sagt att prestera otroligt bra.

skulle vara skönt att inte behöva köpa en 2.4 ghz dö jag kunde spara in lite pengar, men är det en kortsiktig besparing då den inte kommer att hänga med särskilt långe?

Nja, jag tycker inte det vore att tänka kortsiktigt, att välja mellan E6400-E6600, då prisskillnaden ändå är ca 800kr (då man skaffar prylar till en hel burk rinner ju alla de små bäckarna snabbt ihop till Amazonasfloden ;-).

när jag läste på kommentarerna till den stog det en del klagomål som jag inte rikigt förstog till 100%, och när jag läste lite på de andra modellerna så såg jag att en del klagade på kompabiliteten mellan asus (som jag troligtvis kommer att köpa) och chassitilverkarna.

Kompletts sida strular för mig just nu... :-/ Men i specen för P180 hos Antec står det iaf "Motherboards – Standard ATX"...

http://www.antec.com/specs/P180_spe.html

borde jag köpa till ljuddämpande block/mattor?

Nej det ska inte behövas, iaf inte enligt produktbroschyren:

http://www.antec.com/pdf/flyers/P180I.pdf

Lillebrorsan har iaf en P150 som är väldigt tyst.

tack för alla snabba svar ^^

Det här svaret kom dessvärre inte så snabbt. ;-) Har varit uppbunden av annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om jag får ha med ett finger i spelet.

Om du vill ha ett fint chassi (har inte tittat närmare på vad dom andra rekomenderar), ett som har bra luftflöde, håller hårdiskarna på svala temperaturer och GOTT om plats att bygga i mm. så föreslår jag

Cooler Masters: Stacker. Har en sån själv. Ett av de bättre köpen till min dator.

Ända negativa är väl att den är hyfsat dyr och att alla (väljbara) fläktar inte följer med.

Detta följer med (kort räknat)

*Ljul

*Låda

*3 fläktar (Hårddisk kylning, chassie fläkt på 120mm och en 80mm takfläkt som spottar ut varmluft)

*Vibrationsdämps låda för hårddiskar

*Golv "hål" ny fin luft kommer från golvet

*MYCKET skruvar

*STORT utrymme

*11 platser att sätta in CD/DVD/Kort-läsar/Frontpanel.

Länk till monstermaskinen: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASPXCRUBLA

Grymt läcker. Skriker monster och spelmaskin om den.

Angående prollen, så tycker jag att du ska skaffa en Core 2 Duo. Du får ju välja skälv vilken modell, med den är bland det bättre på marknaden just nu.

Lycka till med bygget. det är grymt roligt!

(tycker själv det roligaste med datorn var själva bygget)

:)

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blev klart med hela spelet på första svårighetsgraden nyligen, men kände inte att jag orkade spela på den nyupplåsta.

Nej då kan man lätt känna behov av en paus. :-) Men kanske ett nytt varv om ett par år igen, ifall sparningarna finns kvar? Går det så lång tid emellan hinner man glömma bort det mesta. Spelade rätt nyligen Thief 3 på varv nr två och det var inte mycket jag mindes ifrån den första resan 2004. Har du spelat klart det ännu (vill minnas att du påbörjat det nån gång)? Gillar du berättande spel tycker jag det är en bra kandidat (även det förstås (som tur är) inte är som den "interaktiva filmen" TLJ Dreamfall).

Jag hatar mer sådana där 3-minuterstimers som plötsligt dyker upp i slutet av en nivå och får en att snudda vid en hjärtattack för att hinna med.

Det var det jag också syftade på. Jag hatar sånt. Att behöva dö 50 gånger innan man lärt sig hur utvecklarna har tänkt sig det hela. På samma sätt är det med urtidsdjuren bossarna – jag la ner Tombraider Legends efter inte ens halva spelet p g a alla bossar som helt förstörde spelglädjen.

Ett till minus kom jag på och det är långa laddningstider i början av nya missions, men sådant börjar man tyvärr bli van vid nu.

Ja på den fronten står utvecklingen på sätt och vis stilla. Visst blir datorerna ojämförligt snabbare hela tiden men på samma gång blir spelen allt mer tyngre, så laddningstiderna verkar hålla sig kvar inom ungefär samma ramar hela tiden. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men tycker ändå att det är både för dyrt och för mycket extra på elräkningen ;-)

Du får ursäkta men där måste jag anmärka litegrann. :) Ett riktigt kvalitetsaggregat kan, beroende på hur det är konstruerat, nog snarare hjälpa till att sänka el-räkningen även om det råkar stå 620W på det. Och datorn förbrukar ju inte mer ström än den gör oavsett nätaggregat. Ett visst mått på nätagget talar bara om vad det är kapabelt till att leverera för effekt om så kräves och inte att det under hela tiden skulle ligga och pumpa ut t ex 620W.

En sidonot är att jag nog själv skulle behöva köpa ett mer effektfullt nätagg då jag igår försökte köra 2x 6600GT SLI med mitt 380W.. Datorn dog efter c:a 1 timme..

När datorn bara stendör sådär är det sällan det beror på nåt annat än ett överansträngt nätagg. Vid t ex minnesfel och datorn bara startar om brukar detta föregås av blåskärm med minnesdumpning o s v.

För dig skulle jag iaf föreslå en mindre (och flera hundra kr billigare) modell än till 13lackCat, men fortfarande ett Enermax. Min egen burk drivs för tillfället av modellen Liberty 500W och det är just denna jag hade föreslagit för din dator med dess 2x6600GT:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322084

Dess 32A på 12V hade varit fullt tillräckligt för att göra datorn stabil...

http://www.enermax.com/english/product_Display1.asp?PrID=4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det här svaret kom dessvärre inte så snabbt. ;-) Har varit uppbunden av annat.

verkligen ingen fara, nu är jag äntligen fördig med att bestämma vad som ska finnas i datorn, (det blir en 2.13 dual core 2) och nu ska jag bara hitta sakerna så billiga som möjligt ^^ kommer nog kunna beställa sakerna till helgen. en stor kram till RN! och till anjuna, leon och ompalaz för er hjälp och bidrag till tråden. den blev ju ganska lång till slut p.g.a. att en del försökte dra in massa annat "oviktigt" *blänger på anjuna* ;P jag är väldigt tacksam och glad att äntligen få en egen dator som dessutom har skaplig prestanda ^^ vi hörs kanske igen, och tills dess önskar jag er en god jul och gott nytt år. allt gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RN: Du blir inte ursäktad. Det där är banne mig inget att be om ursäkt för (jag vet att det är ett talesätt, men vill poängtera att din kunskap & hjälp verkligen uppskattas).

Ett stort tack för att du tar död på förutfattade meningar hos undertecknad :)

Tackar även för tipset om nätagget. Skall jag verkligen byta sida från "det-funkar-lika-bra-med-standard-nätagg" till "kvalite-kostar-pengar-nätagg"...

Får suga på den karamellen lite ;-)

Jag köpte det extra 6600GT kortet för 300 kr och jag är inte ens säker på att det är kompatibelt med mitt nuvarande (org: PALIT 6600GT 256 DDR3, nya: Leadtek Winfast 6600GT 128MB DDR3 TDH). Ville mest testa för skojs skull. Har egentligen inget behov av den eventuella extra prestandan (enl. tomshardware så blir det iaf lite bättre med 2x6600GT i SLI).

Så, i nuläget känns det inte lönt att uppgradera nätagget. Men Enermax som tillverkare är noterat inför framtida behov.

Än en gång, stort tack:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju jag då få fråga.

Har ni något tips på bra nätagg som skulle kunna klara att överklocka ganska hårt?

Det Antec 450W jag sitter på nu pallar inte riktigt, datorn krashar ibland osv

Spec som ska drivas:

*Intel Pentium D805 2.66 klockad till 4.01

*Corsair XMS 2 DDR2 1GB ska gå att dra upp till 1 Ghz (vilket jag inte planerar men ändå)

*HIS X1800GTO Vill gärna kunna dra upp kortet lite till från 500/500.

*5 fläktar, kommer utökas till 7.

*MB: Asus P5B Deluxe Wi/Fi

och annat krimskrams.

Funderar på att införskaffa

*Intel Core 2 duo 2.XX Ghz

*Creative X-Fi Plantinum.

Några rekomendationer? Duger ljudkortet, verkar naijs.

Kanske kan tillägas att jag kör på vattenkylning som ska drivas också.

När jag drar upp prollen till 4.01 blir den lite ostabil. Det var stabil förut men efter omformatering efter en krashad RAID så funkade det inte riktigt längre.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har du spelat klart det ännu (vill minnas att du påbörjat det nån gång)? Gillar du berättande spel tycker jag det är en bra kandidat

Jag påbörjade det för länge sedan men av någon anledning fastnade jag inte. Kanske för att jag körde på min gamla, inte så kraftiga, burk. Kanske ska ge den en ny chans nu när jag har en hyfsat bra speldator.

jag la ner Tombraider Legends efter inte ens halva spelet p g a alla bossar som helt förstörde spelglädjen.

Jag ville se historien till slut, så jag fuskade mig till slut genom boss-nivåerna bara för att komma vidare i berättandet. Trist att det skall behöva vara så.

En fråga ang. DX10 och det totalidiotiska att bara släppa det till Vista - beror detta på faktiska begränsningar i operativet som inte tillåter att det släpps till XP eller är det ren försäljningstaktik. Om det senare, kan man inte tänka sig att någon till slut hackar en version till XP ändå? Vet du om Alan Wake kommer kräva DX10 (har väntat på det spelet i långt över ett år nu och eftersom det ännu är under utveckling undrar man om de kanske gör om allt i dx10 istället)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kanske ska ge den en ny chans nu när jag har en hyfsat bra speldator.

Ja det tycker jag! :-) Väntar otåligt på att det ska komma ett Thief nr 4!

En fråga ang. DX10 och det totalidiotiska att bara släppa det till Vista - beror detta på faktiska begränsningar i operativet som inte tillåter att det släpps till XP eller är det ren försäljningstaktik.

DX 10 ska tydligen vara fullständigt omarbetat och icke kompatibelt med äldre versioner. Tidigare rykten har gjort gällande att en motsvarande version kallad DX 9.0L ska göras tillgänglig för Win XP, men denna verkar snarare vara till för att Vista ska kunna fortsätta köra äldre DX 9-spel genom mjukvaruemulering.

Vet du om Alan Wake kommer kräva DX10 (har väntat på det spelet i långt över ett år nu och eftersom det ännu är under utveckling undrar man om de kanske gör om allt i dx10 istället)

Man tycker ju att det borde funka även med DX 9.0c, men det verkar inte kul det som står här:

http://www.brightfalls.com/alan-wake-faq/#general

"I’ll confirm that Alan Wake is Vista and 360 exclusive. I know some people have reacted strongly to that, but for us this was one of the key decisions that will allow us to create the best possible game."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ett riktigt höjdarspel, även om det har sina irritationsmoment, som det dåliga save-förfarandet t.ex.

Tycker Titan Quest går an men har ännu inte fastnat för det på riktigt samma sätt som jag gjorde för Dungeon Siege-serien. Om du gilllade TQ vill jag föreslå Dungeon Siege II som jag tyckte var smått beroendeframkallande av nån anledning. När man är klar med det är det bara att exportera sin karaktär och fortsätta med samma i expansionen Broken World. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ompalaz skrev:

Har ni något tips på bra nätagg som skulle kunna klara att överklocka ganska hårt?

Enermax Galaxy, 850W eller 1000W. Båda har 2 x 6-pin för ett GeForce 8800GTX. Modulära kablar.

Komplett.se säljer båda modellerna för 2900 resp. 3500.

http://www.komplett.se/k/kl.asp?mfr=ENERMAX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...