Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk krångel


THD

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen ghostat upp en maskin med NT som OS. Nätverkskortet är Compaq 10 T ISA. Problemmet är att det går att ping lokal, alltså till sig själv men det gick inte ansluta till min egen NT server 4.0. Protokol som jag använda är TCP/IP. Var kan jag hitta felet? Kan man testa om nätverkskortet fungera som den ska? Vilken tjänster som bör startas för att kunna kommunicera med min server. Jag orkar inte installera om igen OS! Hjälp någon? Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ditt ip nr och serverns ip nr är i samma serie ex

Workstation 192.168.105.1

NT servern 192.168.105.2

Båda med samma subnät 255.255.255.0

Och att inte du har fått nåt felmeddelande i loggboken i ID 7000 serien.

med Compaqs NIC driver kan man testa nätkortet

kolla här efter nya drivisar

http://www6.compaq.com/support/files/networking/nics/Compaq_Ethernet_NICs.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder DHCP tjänsten på serven. De övriga 15 st datorer fungera bra men inte just denna. Jag prövade också fast ip nr men det fungera inte heller och även nätverkskort hade jag byt ut...som sagt det hjälper inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag till och med installera om NT! men fan det är ngt som är fel!

Jag kollade sladdarna och det funkar som den ska...mmmmmm väldigt lustigt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det hjälpa att byta datornamn,

för att masterbrowsern i NT servern inte har tömt cachen mm.

 

Det kan vara så att nätkortet är trasigt?

har du fått igång din Printmate? den kanske oxå är trasig ?

Inte helt omöjligt :)

 

Testade du att köra Diagnostiken från Compaq NIC drivers ? hur gick det, tala om vad du har gjort och vilka felmeddelanden som ev loggboken har fått

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du hade ghostat maskinen.

då måste man väl byta datornamn med tanke på sid:en, plus det vore ju inte bra om det finns en dator innan med samma konto.

 

 

/lameronline

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, jag hade byt datornamn med. Masterbrowsern i NT uppdatera jo var 15 minuter om jag inte har fel, men visst det kan hända att servern inte har tömt cachen. Nätverkskortet fungera jo bra. Diagnostiken gick bra och testa till och med stoppa den på en annan datorn och det fungera....mmm. I loggboken stod att klienten kan inte hittar domänkontrollant bla bla och DHCP.

När det gäller Printmate....jag vet inte om det är trasig men enligt tekniska beskrivning tyder det på att hårdvara är felfritt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Pröva å koppla en korsad kabel mellan den "kajko" burken å en annan klient på nätet. Då får du iaf veta om nätkortet är okey.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohanPettersson

Hur är inställningarna i bios på moderkortet. Med tanke på att kortet fungerade på en annan dator.....

Det låter som om du får någon konflikt med något annat kort just i den datorn.

 

/Johan K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört ghostwalker, lagt till nytt datorkonto på DC:n osv?

Hur var det innan du började? Var det en "restore" på en gammal maskin eller? En ny maskin med identisk hårdvara? Är ghosten gjord på den maskinen?

 

många frågor, lite tips... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört ghostwalker, lagt till nytt datorkonto på DC:n osv?

Hur var det innan du började? Var det en "restore" på en gammal maskin eller? En ny maskin med identisk hårdvara? Är ghosten gjord på den maskinen?

 

många frågor, lite tips... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SID. Har du haft någon möjlighet att kontrollera detta, annars kanske du kan ha nytta av ett litet program som till och med låter dig byta. Programmet hittar du på nedanstående sida http://www.sysinternals.com/ som dessutom har en hel del intressanta och användbara tillbehör.

 

Anders

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat installerat nt workstation på nytt och nytt nätverkskort men det gick inte heller. Prova installerar win95 på samma burk. Där sker lite förändring, allt man kan logga in mot nt server men klient fick inte en dynamisk ip adress.

I loggboken på NT Server under program stod det så här:

Datum:

Tid:

Källa: LicenseService

Kategori:Ingen

ID: 202

Anvädare: -

Dator: Min server

..så jag tror att det är det som är felet att domänkontrollanter saknar licenser för klienterna. Jag kanske har fel!

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-19 10:43:12 av Tan Hanh Dang]

[inlägget ändrat 2000-09-19 10:55:32 av Tan Hanh Dang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kört ghostwalker, det är säkert ett annat bättre program. I alla fall, nytt installation hade jag gjort men ....mm (det hjälper inte)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...