Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söka efter nummer i Excel


Snow Brigade

Rekommendera Poster

Hej.

 

Kan nån hjälpa mig med följande? Jag har Excelfiler med en kolumn, där varje rad består av sifferkombinationer.

Det jag vill göra är att söka genom kolumnen efter förekomsten av specifika delkombinationer. Ett förkortat exempel: om kolumnen är

 

146323

532421

625321

 

så vill jag kanske ha reda på hur ofta kombinationen 32 och 23 förekommer, totalt sett, d v s 32 förekommer 3 gånger och 23 förekommer 1 gång, så då vill jag att svaret ska bli 4.

Om en delkombinationen förekommer t ex 2 gånger i en kombination så vill jag att den ska räknas två gånger också.

 

Finns det nån lämplig formel där jag bara kan sätta in vilka kombinationer som jag vill att det ska sökas efter, samt hur stor del av kolumnen som sökningen ska gälla?

 

M V H

Tobias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nån lämplig formel där jag bara kan sätta in vilka kombinationer som jag vill att det ska sökas efter, samt hur stor del av kolumnen som sökningen ska gälla?

 

Nej.

Däremot kan du ta en titt på Monshis inlägg 2 i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=885310#885381

 

Om du modifierar hans formel till dina behov skulle det bli någonting i stil med:

 

=PRODUKTSUMMA(((LÄNGD($A$1:$A$500)-LÄNGD(BYT.UT($A$1:$A$500;C1;"")))/LÄNGD(C1)))

 

Där $A$1:$A$500 är området du vill titta i och C1 är en cell som innehåller det du letar efter (t.ex 23 eller 32).

Tanken är alltså att du skriver formeln i t.ex D-kolumnen, sedan kan du skriva in "rådata" i cell C1...Cn

23

32

...

Sen kopierar du ovanstående formel så att den returnerar antalet av varje tal och summerar det hela.

 

Av ren nyfikenhet. Det här är 3:e-4:e frågan på någon vecka som berör den här typen av textberäkningar. Är det en ren slump eller var kommer inspirationen ifrån? Ahhh, ser i din historia att du gillar "kombinatorik". Det förklarar ju ditt intresse i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för det!

 

Det verkar funka bra.

Jag behöver det för att analysera data från ett experiment. Jag är rätt kass på Excel, och jag har liksom bara rådata från experimentet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...