Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVB-T Wintv HVR-1300 inga kanaler?


Patrick85

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft problem med att hitta kanalerna i min Scaleo E senaste tiden. Sitter i ett ComHem hus så har grundutbudet. ca 13 kanaler. Imorse hittade han alla 13 kanaler men de la sig på fel platser eftersom program guiden kunde jag inte uppgradera för att internet va nere. Men alla kanalerna funka galant.

 

Senare på kvällen så fick jag igång internet och fixa programguiden, men då försvann alla kanalerna. Nu när jag söker med MCE 2005 så hittar han inga kanaler. Har hållt på i snart 5 timmar med att hitta en lösning.

 

 

Är det någon som kan hjälpa mig?

 

Edit: Gjorde precis en sökning nu så hittade MCE endast 8 kanaler de funkar skitbra men det ska vara 13 st de som fattas är (Svt1,Svt2,Discovery Mix,Tv4+ och Com hems kanal) Hur kan MCE inte hitta dem?

 

Tack På Förhand

 

 

//Putte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver du rätt? Har du ett DVB-T kort anslutet till kabelTV från Com Hem?

 

DVB-T är för marksända digitalkanaler, inte kabelTV.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det i min dator så ligger det handböcker för mitt tv kort och det säger HVR 1100 och HVR 1300! Det är väl Hybrid Tuners båda två? tror de är DVB-T inte säker.

 

I min enhetshanterare står det Hauppauge WinTV 88x DVB-T Hybrid Tuner/demod. Finns en massa andra olika Hauppauge WinTV 88x där också. men det är ett exempel.

 

Ja men om jag har ett DVB-T kort och bara ska kunna ta in marksända digitalakanaler, hur kan det då komma sig att jag fått in alla 13 kanalerna förut, och nu helt plötsligt bara 8 st?

 

 

Tack på förhand

 

 

//putte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.hauppauge.nu/pages/products/swe_1prod_data_HVR1300.html

 

Om jag fattar det rätt så ska jag kunna använda de kortet jag har för Com Hem hus?

 

Vill även tillägga att jag har två tv kort i datorn så jag ska kunna se på en kanal och spela in på en annan. Men såg nyss att de 8 kanaler den hitills har hittat så funkar det inte att spela in på en kanal och se på en annan, vid inspelning så blir det myrornas krig på de andra!

[inlägget ändrat 2006-11-29 16:07:18 av Patrick85]

[inlägget ändrat 2006-11-29 16:21:38 av Patrick85]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det där kortet kan du ta emot de analoga kanalerna i Com Hems nät samt de marksända digitala.

 

De marksända kanalerna kan eventuellt, i sällsynta fall, finnas även i kablar i hyreshus. Annars får dessa tas emot med en privat antenn. Om goda förhållanden för mottagning finns duger ofta en bordsantenn.

 

De 13 kanaler du fått in var det de analoga måhända?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men det låter ju bra att kortet klarar av det analoga eftersom det ärdejag har!

 

Japp de 13 kanaler jag fick fram efter sökning när jag flyttade in är jag ganska säker på att det endast va de analoga (Svt 1, SVt 2, Tv3, Tv4, Kanal 5, Tv 6, Eurosport, Com Hem kanalen, tv4+, Discovery Mix, Svt 24, Barnkanalen och MTV).

 

Det funkade i ungefär 1,5 månad, sen hoppade de bara ur som förklarat ovan. Men varför kan den inte hitta alla nu?

 

Kan det ha att göra med att jag har för svag signal in igenom uttaget så att jag behöver en antenn förstärkare?

 

För har prövat att plugga in antenn kabeln direkt i teven och då får jag in alla kanaler. Så det är inget fel från com hem:s sida.

 

[inlägget ändrat 2006-11-29 17:07:27 av Patrick85]

[inlägget ändrat 2006-11-29 17:08:12 av Patrick85]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svag signal brukar inte vara ett problem, inte från kabelTV.

 

jag har inget riktigt bra förslag. Men testa att plocka ur ditt sekundära TV-kort och se att det du har problem med fungerar som det ska ensamt i datorn. Eller om du har möjlighet testa det i en annan dator. Avinstallera kortet i dtaorn och installera om drivrutiner och program

Analog TV - osäker på om Dscaler stöder Hauppage kort, Hauppage har ofta tagit ett eget spår jämfört med andra korttillverkare. Men testa om Dscaler fungerar:

http://www.dscaler.org

Dscaler är det absolut bästa programmet för att ta emot analog TV. Doch inget att ha för att spela in med.

 

Titta även efter om Hauppage har uppdaterade drivrutiner för det. Sedan eftersom det klarar av att ta emot marksända kanaler tycker jag, om du har bra mottagningsförhållanden, att du ska skaffa en liten bordsantenn och ta emot de digitalt marksända kanalerna. Bättre bild och några till kanaler.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det finns kanske inget som kan förklara det problemet jag har. grejen är att datorn jag äger är en Scaleo E en så kallad Mediacenter dator har haft den i typ 2,5 månad vet inte om jag vågar öppna den och ta bort en massa kort.

 

Men kan man avinstallera båda korten sedan starta om datorn och låta den installera dem igen och se någon skillnad?

 

Men det som är mest konstigt är hur den ibland hittar alla kanaler sen nu bara 8 st, och ibland inga alls. kanske något som är glappt osv.

 

Oavsett om det inte brukar vara signalen som är fel på ska jag ändå köpa en förstärkare för att förbättra bilden, och på så vis se om det blir någon skillnad.

 

Men en vanlig bordasantenn kopplar jag bara in den i vägguttaget sen vidare in i datorn?

 

Men får väl leta vidare och söka vidare oh se ifall det löser sig.

 

tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en vanlig bordasantenn kopplar jag bara in den i vägguttaget sen vidare in i datorn?

kan fungera. Frekvenser från bordsantennen och kabelnätet borde inte krocka...Borde inte...

 

Det finns inte två antenningångar på kortet?

 

Men kan man avinstallera båda korten sedan starta om datorn och låta den installera dem igen och se någon skillnad?

Visst kan du det. Du kan även testa att inaktivera ena kortet i enhetshanteraren och se om det gör någon skillnad på det andra.

 

fast har det fungerat så vet jag inte riktigt vad vi näst ska göra.

 

Men nolla korten genom en avinstallation och ominstallation av dem är nog en bra idé.

 

 

Men det som är mest konstigt är hur den ibland hittar alla kanaler sen nu bara 8 st, och ibland inga alls. kanske något som är glappt osv.

glapp - mmh, troligt...

 

Scaleo E en så kallad Mediacenter dator har haft den i typ 2,5 månad vet inte om jag vågar öppna den och ta bort en massa kort.

Om garantin riskerar att ryka är det kanske inte någon bra idé. Eliminera mjukvarufel och fel på yttre hårdvara sedan kanske du kan få det fixat på garantin.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag får som sagt pröva mig lite fram och kolla... Får kanske bli att ringa supporten imorron och höra vad dem säger. Vill helst undvika det, men så här ska det ju inte vara!

 

Enligt manualen till kortet så finns det ett uttag för "DVB-T - Tv/Radio" och ett för "Analog - Tv/Radio. Och kolla jag på korten ser det ut som två uttag, det ena där jag pluggar in min kabel är "hona" uttag om man kan kalla det de. Sedan det bredvid är "hane".

 

Så vet inte om mankanske ska koppla in i det andra uttaget på någe vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att idag gjorde jag en ny sökning då hittade den 11 kanaler av 13 de som fattas är Discovery Mix och Tv4+. Men tror jag har märkt ett av problemen.

 

När jag sökte idag så konfigurera ja MCE för två Tv kort, men hade bara antenn kabel inkoplad i det översta kortet. Den hittade kanalerna men när jag skulle kolla var det bara myrornaskrig. Koppla in kabel i nedersta kortet och allt funka direkt. Koppla tilbaka myrornas krig. Har nu båda inkopplade men kan inte spela in på tv3 och titta på tv4 då blir det myrornaskrig på alla kanaler förutom tv3, förmodligen för att det övre kortet inte funkar som det ska!

 

Känns som det är fel på mitt övre kort, eller kan det vara något annat?

 

 

Mvh

 

 

//putte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...