Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket grafikkort ska jag köpa?


Robards

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har bestämt mig för att köpa nytt grafikkort eftersom mitt gamla tjuter. Jag gissar att det med åren har fått problem med att kyla ner sig själv!? Jag skulle behöva lite hjälp med vilket grafikkort som funkar och är lagom att köpa för mig.

 

Min dator:

Pentium ® 4 CPU 3.00GHz 3.00 GHz, 1.00 GB RAM

Moderkort: ASUSTek Computer Inc. P4C800

Grafikkort: ATI Technologies Inc Radeon 9600 series (V350)

 

Jag hade tänkt mig ett kort i 1000-1500 kr klassen, då jag inte spelar speciellt mycket. Det skulle möjligtvis vara när nya Elder Scrolls spelet kommer, men då får jag väl förmodligen köpa mer grejer för att få igång det spelet. Jag vill ändå köpa ett bättre kort än det jag har nu. Har ni några bra tips? Gör väl inte allt för mycket om ni vet nått som kostar lite mer än 1500 om det är värt det de hundralapparna. Det kan ju vara så att man blir sugen på ett inte alttför krävande spel (men heller inte alltför gammalt).

 

// Robards

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Den sidan var verkligen perfekt. Jag fastnade för ett av de grafikkort som de rekommederade.

 

Bäst AGP-kort för runt 1400 kr

Radeon X850 PRO

Kodnamn: R530, 90-nanometersteknik

12 Pixel Shaders, 6 Vertex Shaders, 12 Texture Units, 12 Raster Operator Units

256 bitars minnesbuss

520 MHz kärna, 520-MHz (1040 MHz effektivt) minne

 

Jag har letat efter kortet på nätet men har inte lyckats hitta det. Kan det vara så att det inte kommit ännu, eller är det bara så att jag inte hittar de rätta sidorna. Det kan väl inte vara så att de gör test på äldre grafikkort som inte går att få tag på!?

 

Är det någon som kan ge tips om var man kan hitta detta grafikkort, eller tipsa om något annat grafikkort som är lämpligt till min dator (och minst lika bra som mitt tidigare)?

 

// Robards

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fastnade för ett av de grafikkort som de rekommederade.

Att tänka på är att av Atis kort är det bara X1000-serien som har fullt stöd för DX 9.0c d v s SM 3.0/HDR. Och snart är ju t o m SM 4.0 på intåg iom Vista...

 

Jag föreslår i stället det 7600GT de pratar om här:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20061106/-05.html

 

Kostar från ca 1500kr.

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gt+agp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...