Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
erireh

ominstallation av XP hänger sig

Rekommendera Poster

Försöker göra en ominstallation av XP pro sp2, började med att starta installationen från windows och valde ominstallation, (uppgradering går inte att köra eftersom HAL.dll saknades), skriver in min produktnyckel osh installationsprogrammet, sen startar datorn om och jag valde att ominstallera XP igen istället för att reparera. Installationen börjar och allt ser bra ut förutom att den stannar på "installationen är färdig om ungefär:34min".

Lät datorn stå på över ntatten men inget hade hänt dagen efter. har nu startat om datorn ett flertal ggr och då startar automatiskt isntallationsprocessen igen och återtar den den slutade, men kommer inte vidare.

eftersom instalaltionsprocessen är igång går det inte att avbryta den tydligen och när jag bootar i "felsäkert läge" går den bara tillbaka till installationsprocessen.

Nu vill jag formatera c: och köra allt från scratch, men det är ju omöjligt att få fram en kommandotolk för att skriva format c: när jag hela tiden kommer tillbaka till installationsprocessen, detta även om jag tagit ut XP-skivan, har även prövat med en startdisk och prövat i olika bootlägen.

snälla hjälp mig ur denna hopplösa situation.

//

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej erireh!

Jag får intrycket att du missförstått något i installationsprocessen..

jag klipper in en liten "steg för steg"-beskrivning om hur du bör då tillväga för att "rensa rent och börja om"..

"2.2 Förbered & Starta datorn via XP CD-skivan

OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar.

(Dessa kopplas in först när datorn skyddats)

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del etc.

(Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8 eller F10 Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i manualen)

Se till att Startordningen är 1: CD-Rom 2: HardDrive 3: Inget!

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten… (eller Win 2000 Pro skivan)

Välj Exit & Save

(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa! När skärmtext anger att datorns hårdvara kontrolleras, Hoppa till avsnitt 3 på nästa sida

3 Installationen Av XP Börjar...

BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas

*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)

*Installationsprogrammet startas upp (Skärm blir tillfälligt svart)

Vid ”Installationsprogram för XP Professional” Följ anvisningar på skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas*

Följ anvisningarna på bildskärmen (Markera partition, Tryck D, osv.)

När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på XXXXMb eller enligt eget önskemål! (Tryck C skriv: XXXXXMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] XXXXMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (vÄLJ aldrig Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

Låt datorn starta om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN

PS! Vid denna omstart gå in i BIOS & ändra Startordningen är 1: HardDrive 2:inget 3: Inget DS!

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se'>http://www.winguider.se

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...