Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vår mailista har blivit kapad!


GUF

Rekommendera Poster

Hej, jag är webbansvarig för Göteborgs Uppfinnareförening och jag har ett litet dilemma.

 

Vår ordförande gjorde ett massutskick per mail till våra medlemmar för ett par veckor sedan utan att dölja alla adresserna. Detta medförde att ett företag i göteborg kopierade listan efter att en flummig medlem fortsatt att skicka massa trams med listan fullt synlig. Ett ofattbart misstag av ordförande i föreningen. Till försvar är att hon inte är särskilt bevandrad i mailrutiner men är numera uppdaterad.

 

Det företaget som snappade upp listan var inte så värst begåvade heller, då dom fortsatte att vis listan helt öppet. Efter påtryckningar och anmällan till konsumentverket så upphörde detta spammande. Tyvärr har det nu dykt upp en ny aktör som är lite smartare och jag är därför inte säker på om vårt medlemsregister används. Min fråga som följer blir därför följande: Finns det något sätt jag kan ta fram dom dolda adresserna från företagets mail och se om dom kopierat vår medlemslista, vilket jag starkt misstänker?

 

Jag vet att det lättaste sättet skulle vara att återigen gå ut med ett meddelande till alla medlemmar och uppmana dom att göra en anmälan till konsumentverket. Men samtidigt känns det som att det inte är våra medlemmars fel att deras adresser blivit en handelsvara. Jag vill sköta detta mer diskret men måste då ha konkreta bevis innan jag konfronterar företaget. Tyvärr visar konsumentverket en stor flathet mot detta gissel då det bara lett till ett fåtal reprimander under dom sista åren och jag hoppas att företaget inte är så insatt i detta.

 

Mvh

 

Ulf Stjärneborn

 

[inlägget ändrat 2006-11-28 23:46:10 av GUF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till ett mail som är skickat antingen öppet eller "bcc" till dig så kan du inte utifrån det se vilka som fått detta mail "bcc" (om det var det som var frågan). Det är liksom hela idén med bcc.. Du behöver tillgång till avsändarens server/serverloggar (och jag förstår att det inte är möjligt i detta fall).

 

Jag föreslår att ni för framtida behov lägger in en epostadress i adressregistret ni har som inte tillhör någon medlem. Om ni plötsligt får mail till den adressen som inte är ert eget utskick så vet ni att det utskicket är gjort på basis av ert adressregister. Men det hjälper er inte nu, det måste man göra innan adresslistan kommit ut.

 

I er situation måste ni ha hjälp av ett antal av adressaterna för att avgöra om det är er adresslista som använts (kanske som en av flera adresslistor som använts vid utskicket), men det är fortfarande inget bevis, bara en indikation såvida inte nån medlem gett er en "taggad" adress (dvs en adress som medlemmen vet är lämnad till - bara - er). Hittar ni en sådan adress och kontaktar medlemmen och frågar så blir det en *kraftig* indikation på att det är er adresslista som används, utan att ni behöver kontakta *alla* medlemmar på listan.

 

Hälsn

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...