Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Philips CDD2000

Ored

Recommended Posts

Någon som vet varför jag alltid får dessa två (plus ibland några andra) meddelanden när jag försöker bränna en CD som är större än 600 MB på min externa SCSI Philips CDD2000 brännare som ligger i en Lacie låda? Hur fixar jag detta? Vad menas med dessa meddelanden? Meddelandena kommer från mitt bränningsprogram Adaptec Toast Deluxe 4.1 på en Macintosh.

1.

The driver reported an error:

Sense Key = HARDWARE ERROR

Sense Code = 0x44

Internel Controller Error

2.

Lead-in or Lead-out failed to be written

Vet inte om det är vissa brännare som inte klarar att bränna "overburn". Jag brukar alltid lämna 20-30 MB när jag bränner en skiva och då brukar det aldrig vara problem även om det också gått att fylla hela skivan med data. Prova bränna i lägre hastighet och se om du får samma problem.

/Petra

Tack för svaret! Vad innebär "overburn"? Hur ska jag då kunna bränna av en original CD där imagefilen är på 641,1 MB och där CD storleken är på 639,9 MB? Det blir ju inga fel om man kör i simulations mode.

Om jag inte helt är ute på hal is så är ju simuleringen något som Toast gör då inget skrivs på skivan. Så det kan ju vara din hårdvara som är dålig. Overburn är när man bränner in mer info än "standard"-storleken på CD:n. Så är det 640 MB som ryms på en CD när den är full, och du bränner 642 MB så har du gjort en "overburn". Viss hårdvara klarar inte detta.

Gå igenom image-filen och eventuellt gör en ny som faktiskt ryms på en standard CD. Det kan ju vara några filer du inte behöver.

En del felmeddelanden man får kan vara när man verifierar bränningen, dessa kan man nästan strunta i då bränningen i sig ju har lyckats. Verifieringen är bara för att kolla att du fått med alla "bitar". Får man däremot felmeddelanden under själva bränningen så kan det vara problem med skivan, filerna du bränner eller att brännaren är dålig.

Ha alltid fildelningen avstängd när du bränner. Fyll aldrig en skiva helt (lämna 15-20 MB eller mer ledigt) Bränn heller inte för många skivor efter varandra då cacheminnet i Toast kan ta slut. Jag startar alltid om programmet mellan varje bränning och bränner jag många skivor startar jag också om datorn nån gång då och då. Jag har sällan problem med att bränna Backup på min data då jag följer mina små regler.

Dessutom är oftast brännare med hög hastighet mer instabila än brännare som bränner i x2 eller x4. Något att tänka på när man köper brännare. Högre nummer är inte alltid bättre.

/Petra

Men CD skivan jag ska bränna på är ju på 650 MB och image filen är 639,9 MB stor. Då borde det väl inte vara någon prblem att bränna CDn eller?

Vad innebär det om det felet kan vara att det är en egenhet i själva mekaniken?

Hur vet man föresten om CD spelaren klarar av OVERBURN eller inte? I vissa PC program kan man ställa in detta.

Kikade lite i manualen för Toast Deluxe, där säger de om dina fel:

The driver reported an error:

Sense Key = HARDWARE ERROR

Sense Code = 0x44

Internel Controller Error

Manualen säger: The recorder may be damaged. Contact Manufacture.

Lead-in or Lead-out failed to be written

Manualen säger: Lead-In block -- Hold the directory information; located on the innermost 4 mm of the disc's recording surface. Lead-Out block -- Marks the end of the CD and fills the external 1 mm.

Min gissning är alltså att CD-brännaren kan vara felaktig på något sätt som kräver en reparation eller att du får en ny på garantin. Det kan vara att huvudet ligger snett och börjar på fel ställe, eller något annat som inte jag är kapabel att avgöra.

Indikationerna tyder ju på att det är ett hårdvarufel och inte något med programvaran eller mediet du ska bränna på eller kopiera.

När det gäller overburn så handlar det mer om förmågan att kunna klämma in fler block på en CD än vad som är normalt. Hur detta går till i praktiken vet jag inte riktigt. Varje CD har i alla fall olika sektorer och varje sektor rymmer 2353 bytes. Olika CD-format använder dessa 2352 bytes på olika sätt. Till exempel en Audio-CD använder alla 2352 bytesen, medan dataformat använder flera av dessa bytes till feligenkänning och felkorrektion. Sedan är varje sektor av en CD också indelad i olika logiska block om 512, 1024 eller 2048 bytes. Blockstorleken är en del av definitionen för varje CD-format.

Kanske inte solklart, men som sagt, det har med dessa block och bytes att göra.

/Petra

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...