Just nu i M3-nätverket
Jump to content

plasma

john deere

Recommended Posts

har en plasma-tv pioneer mx1 som igentligen är en ren bildskärm, den har de flesta ingångr men ej scart, tyvärr har min boxer bara scart-utgångar så det enda sättet för mig att koppla boxern till tv-n är genom adapter (scart komposit) vilket ger lite tråkig bild tycker jag, finns där något sätt att få ut rgb genom någon adapter eller dylikt så jag kan få ut bättre bild ?

få ut rgb genom någon adapter eller dylikt så jag kan få ut bättre bild ?

Nej det går inte för rimliga pengar. Har inte TV:n en komponent ingång?

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

Har skärmen VGA-ingång? Det finns "omvandlare" för rimliga pengar att köpa som "omvandlar" Video-RGB till VGA-RGB. Cirka 1000 spänn, om jag minns rätt från 2002.. Billigaste/smartaste är nog att köpa en "boxer" som har DVI/HDMI/VGA-utgång..

Har skärmen VGA-ingång? Det finns "omvandlare" för rimliga pengar att köpa som "omvandlar" Video-RGB till VGA-RGB.

Är rädd för det inte kommer att funka till plasma (det är väl verika synken som annorlunda), till en projektor så det gå. Men det är väl bara att ta fram manualerna till graffikkortet och till TV:n

-nisse

Nja, plasma, LCD eller CRT spelar ingen roll. Det är INGÅNGEN som räknas! Har plasman en VGA-ingång, finns det möjlighet att koppla in VGA. Och givetvis en RGB till VGA-konverter.

Fast billigast/bäst i sammanhanget är nog att köpa en "boxer" med DVI/Hdmi-utgång.. Mellanskillnaden blir nog "försumbar"..

Edit: Varför köper man en ren "dataskärm" om man ska använda den främst för att se TV? -Visst går det, men "lite" krångligt blir det ju..

Edit2: Bästa lösningen (om skärmen är "bra") är att skaffa en dator anpassad för media. Då får man HDTV via internet "på köpet". Kostar runt 10.000.

(Även en "modern" så kallad "vanlig" dator, klarar jobbet. Modernt grafikkort samt 3 GHz CPU är ungefär kravet.)

[inlägget ändrat 2006-11-27 16:57:52 av virtuosen2]

finns det möjlighet att koppla in VGA. Och givetvis en RGB till VGA-konverter.

Där har du fel, det är inte säkert att det kommer att fungera därför att grafikkort ger en synk som inte TV:n klarar. Om jag inte missminner mig så förklarade Monshi det här för ca ett år sedan.

-nisse

Anledningen till köpet var priset, den kostade mig nämligen lika mycket som vad lite "billigare" plasma tv kostar och då fick jag mycket för pengarna tyckte jag, pioneer är ju ändå pioneer och dom gör väl ingen skit tror jag.

För övrigt finns där alla ingångar förutom scart då alltså.

För övrigt finns där alla ingångar förutom scart då alltså.

Det är ju det viktiga, scart är bara en standard som specar (nåja) hur den fysiska kontakten se ut. Personligen så ratar jag scart eftersom den så "rugglig". Innan du kopplar in TV:n på VGA kontakten kolla noga i båda manualerna så att det funkar.

-nisse

tackar för tipsen, men jag tror nog ändå att en ny boxer med dvi eller komponent utgång är det bästa alternativet, har ni några tips på en sådan digitalmottagare, använder boxer som läget är nu , så den måste ju ta boxer kort.

Läste på en sida hur man kan löda ihop stift 15 och 20 i scarten om man har problem med s-video förbindelsen mellan t.ex dator till tv, ibland uppstår ju bara svart-vit bild av någon anledning och man skulle då kunna åtgärda problemet på detta sätt, undrar bara om det då blir ren komposit man får ut, det står inget om det nämligen.

Kanske någon som begriper detta ämne kan förklara lite mer ?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...