Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Omöjligt ta bort Vista

Blindbock

Recommended Posts

Jag installerade Vista RC 1 på den disken E: där jag har Mina Dokument. Tyckte om Vista först men efter 3 dagar tyckte jag gränssnittet och alla bekräftelserutor bara blev för mycket. Kändes lite för Linuxaktigt i säkerhetstänkandet för min smak.

Tog bort vistabooten, så jag kunde starta med XP på C: som vanligt igen. Började sedan ta bort alla mappar och filer Vista skapat men så var det tre mappar som inte gick att ta bort (Windows, program och en anna). Jag kunde döpa om dem och lägga i en mapp jag kallde 6 GB Vista men fortfarande inte ta bort denna stora mappp. Inte heller filerna i den och jo, jag är inloggad som Admin. Har även försökt med olika program som t ex unlocker och även en XP variant som körs från CD.

Någon som har en kluring på hur man ska ta bort mappen uan att formatera?

[inlägget ändrat 2006-11-26 17:55:28 av Blindbock]

[bild bifogad 2006-11-26 17:56:08 av Blindbock]

889710_thumb.jpg

Blindbock skrev:

Någon som har en kluring på hur man ska ta bort mappen uan att formatera?

Vet inte vilket XP du har, men är det Pro så ta ägarskap genom att högerklicka på mappen -> Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare. Ändra ägare till ditt konto. OK och OK. Högerklicka igen och Egenskaper -> Säkerhet. Markera ditt konto eller den grupp det tillhör och sedan Redigera. Markera igen ditt konto eller gruppen det tillhör och bocka i Full behörighet. OK och OK.

Läs också vad Microsoft skriver om Vista och dualboot där det bl.a. står "Removing Windows Vista from a dual-boot configuration".

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/919529

Jo jag har XP Pro men det räckte inte med att bara byta ägare på mappen - efter att bockat ur "förenklad fildelning".

Med en enskilld fil fungerar det och det kommer nog ta ett halvår att byta ägare på alla dem :)

Tack för hjälpen och tyck synd om alla oss som provat Vista RC 1.

Blindbock skrev:

Med en enskilld fil fungerar det och det kommer nog ta ett halvår att byta ägare på alla dem :)

Kan du inte flytta det omistliga temporärt för att sedan formatera disken där Vista ligger?

Går säkert snabbare än ett halvår. :)

Inget flyttande här inte (< 140 GB)!

Jag använde sökfunktionen och alla filer över 100 MB. Fick massa felmeddelande när jag skulle ändra rättigheterna på alla i sökfönstret men det gick. Mappen är nere på 2 Gig nu. Jag ska nu söka på alla under 100 Mb men det kommer nog ge datorn en herrans massa arbete men jobbar den istället för mig så är det okej (kan ta en kaffe sålänge).

Tack för hjälpen!

Halvtimma senare

40 000 filer under 100 Mb inehåller Vista så min Cor 2 Duo har hittills hållit på en halvtimma med att söka, markera och nu väntar jag på att rutan egenskaper ska komma fram. CPU-tempen har nu gått upp i 41 grader :)

[inlägget ändrat 2006-11-26 20:10:00 av Blindbock]

Nej

40 000 filer blev för mycket för sökfunktionen. Fick bara fram allmänt genom egenskaper med ett högerklick. Jag har i alla fall fått ner mappen från 6 till 2 Gig så jag få väll vara nöjd tills nu. Ska ta itu med det senare med andra sökkriterier.

Fungerade inte med Total kommander - tcmd655

[inlägget ändrat 2006-11-27 20:04:30 av Blindbock]

[inlägget ändrat 2006-11-27 20:05:16 av Blindbock]

Självklart skall det vara Total commander....

ok.

har du bytt ägare på mappen och alla undermapper.

det finns en kryssruta "Replace permissions on all child objects..."

/JAG

It-proffessorn

Svaret är enkelt, har du vista på E går du in på XP, denhär datorn, högerklicka på Lokal disk E och välj format

ta över ägandeskapet på filerna och ändra rättigheterna på alla undermappar...

Sen borde det att gå att ta bort med totalcommander.

/JAG

[inlägget ändrat 2008-01-15 21:26:10 av /JAG]

• 1 month later...

Till slut fick jag ta till den enklaste lösningen.

Jag köpte en USB-disk och backuppade mina 200 GB. Men formateringen var inte helt enkel. Jag fick göra den med hjälp av Paragon Harddiskmanager och lägga in formateringen innan windows startade upp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...