Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ändrar man behörighet på en användare?


Majsn

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag uppdaterade min dotters dator från win 98 till win NT la datorn automatiskt upp henne med begränsad användning, så vi kan inte installera några program. Datorn kräver att man ska vara inloggad som administratör, men vi har inte något lösenord för en administratör. Jag försökte formatera om hårddisken, men det har vi givetvis inte heller behörighet att göra som begränsad användare.

 

Hur kan jag komma åt datorn med full behörighet, lägga upp en ny användare som administratör eller ändra hennes behörighet utifrån att vara inloggad med begränsad användning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ur säkerhetssynpunkt anses en "begränsad användare" vara bättre än en med administratör behörighet. Vill man installera något program så har jag för mig att det går att högerklicka på filen och välja "Kör som..." och då köra som administratörs behörighet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar Windows NT 2000. Den är inte äldre än Windows 98. För att updatera till NT måste man först ha win 98 installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a, jag menar Windows NT 2000. Den är inte äldre än Windows 98.

När man säger NT antas i de flesta fall Windows NT4, det var därför Cecilia frågade (även om Win2000 även den hör till NT-familjen så använder man aldrig NT i namnet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med inloggningar i felsäkert läge, några fler möjliga konton där?

För att starta om datorn i felsäkert läge så trycker man F8 upprepade gånger under uppstarten och väljer felsäkert läge i menyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man högerklickar på filen kommer det inte upp något alternativ "kör som". Om jag öppnar filen kommer det upp en ruta där jag kan välja vilken användare som ska installera och om jag väljer administratör, så måste jag trycka in ett lösenord (som jag inte vet vad det är).

 

Väljer jag att installera den andra användaren står det att det inte är säkert att programmen istalleras korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag öppnar filen kommer det upp en ruta där jag kan välja vilken användare som ska installera och om jag väljer administratör, så måste jag trycka in ett lösenord (som jag inte vet vad det är).

Det är meningen att du ska ha skrivit in lösenordet under installationen, om jag inte missminner mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...