Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog till DV eller HD?


Cyberrock

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag filmar numera i HD (Sonys kamera som filmar i 1080i).

Men frågan är vad som är smartast när jag skall redigera äldre analogt digital som jag filmade med Hi8 för några år sedan.

 

Det som varit naturligt tidigare är att digitalisera rakt av till DV projekt för redigering. Men jag fundera på det där med "framtidsbeständighet" (vi lär se på film/TV i HD-format allmer framöver). Dessutom tänker jag på om det ändå är att digitalisera från analog källa... då är det inte riktigt 1 till 1 man kör (även om bildpunkter till pixlar har den förutsättningen) kan man inte lika gärna digitalisera till ett HD format direkt och redigera det istället?

 

Jag vet det finns lite pluggar, t.ex. Instant HD från Red Gigant, som gör en format hantering från DV till HD... men frågan är om inte det är bättre att göra det så nära källan som möjligt.

 

Är det någon som har några tips och tankar kring detta skulle det vara intressant att höra.

 

Med vänlig hälsning

 

Lars

www.limewave.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men frågan är om inte det är bättre att göra det så nära källan som möjligt

 

Jag har aldrig provat det själv men att digitalisera till HD direkt borde ha förutsättning att ge bästa resultatet. Men kanske det finns nån nackdel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...